Data
14 de February de 2015

Bonig: “El TRAM d’Alacant dóna continuïtat i garantix el futur dels 100 anys del ferrocarril a Altea”

La consellera d’Infraestructures, Territori i Medi Ambient, Isabel Bonig, ha assistit a la presentació dels actes commemoratius del centenari de l’arribada del ferrocarril a la localitat d’Altea des d’Alacant. Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) i l’Ajuntament d’aquesta localitat de la Marina Baixa han programat una sèrie d’activitats que es desenrotllaran al llarg d’aquest mes de novembre i que han començat hui. A l’acte han assistit l’alcalde, Miguel Ortiz, i el director gerent de FGV, Pablo Cotino.

Bonig ha destacat que “el servei que presta actualment el TRAM d’Alacant dóna continuïtat i garantix el futur dels 100 anys del ferrocarril a Altea. Aquesta línia que unix Alacant amb la Marina compta amb un passat centenari però per davant té molts anys de vida com a transport vertebrador, capaç de garantir la mobilitat de milers d’usuaris de les poblacions del nord d’Alacant”.

La línia de ferrocarril, amb ample de via mètrica i tracció a vapor, es va inaugurar entre Alacant i Altea el dia 28 d’octubre de 1914, i entre Altea i Dénia l’11 de juliol de 1915, amb una longitud total de 92,7 quilòmetres. En l’actualitat, aquesta línia forma part del TRAM d’Alacant, en concret la connexió amb Altea pertany a la Línia 9 (Benidorm-Dénia).

La consellera ha explicat que “coincidint amb aquest centenari, FGV està desenrotllant des del passat any un ampli procés de renovació de la Línia 9 del TRAM d’Alacant que unix Benidorm i Dénia, a través d’un Pla de Modernització, dotat amb més de 40 milions d’euros”.

FGV ha adjudicat ja més de 17 milions d’euros en distintes actuacions que permetran la instal•lació d’una moderna xarxa de comunicacions, un sistema de protecció automàtica de trens, un sistema de gestió de tràfic centralitzada i un renovat sistema de bloqueig ferroviari, incrementant les condicions de seguretat de la línia. Al seu torn, s’ha adjudicat el concurs per a la millora tècnica dels sis trens dièsel de la sèrie MAN 2.500 en servei actualment.

“Gràcies a aquestes inversions, el TRAM d’Alacant comptarà amb una xarxa completament renovada i que complirà moderns estàndards d’explotació. Les actuacions redundaran en més seguretat confortabilitat del trajecte, una gestió del tràfic ferroviari més òptima i en un manteniment més eficient”, ha destacat Bonig.

Activitats previstes

Entre les activitats programades, la Fonda “ El Gran Hotel la Marina”, situada junt amb l’estació d’Altea, acollirà una exposició sobre el “Trenet” de la Marina, que permetrà veure com s’organitzava la circulació en una estació, així com aquells elements que utilitzava la brigada de Vies i Obres per a exercir les seues funcions diàries i, finalment, una temàtica relativa als efectes que la posada en marxa del “Trenet” va produir sobre el desenrotllament social i econòmic d’Altea i la seua comarca. Aquesta mostra està composta per peces de material ferroviari, documents i fotografies inèdites, aportats per aficionats al ferrocarril de la zona i de l’arxiu de FGV. La Casa Fonda, propietat de Ximo Romà, va ser construïda darrere de l’arribada del tren a Altea i manté el mobiliari original de principis del segle XX.

Al seu torn, l’antic depòsit de locomotores de l’estació s’ubicarà una reproducció a escala de l’estació d’Altea construïda per Vicente Serrat, així com diversos elements ferroviaris. De manera paral•lela, s’han organitzat visites guiades a les exposicions i conferències sobre el Trenet de la Marina des de diferents punts de vista: històric, tècnic o social.

El muntatge de les exposicions i les coordinació de les visites guiades i conferències seran dutes a terme en col•laboració amb FGV per Vicente Serrat (cap d’estació d’Altea des del 1990 al 2013 i Juan Vicente Martín Devesa (historiador i escriptor).

100 anys d’història

Des de la seua inauguració, la línia de ferrocarril va representar una notable millora de les comunicacions per a la comarca de la Marina. En els primers anys transportava fins a Alacant i el seu port les més variades mercaderies de la Marina, com panses, fruites, hortalisses, vins, joguets o material de construcció, transportant a la tornada el guano que arribava al port d’Alacant i els grans i farines de La Manxa, que arribaven per ferrocarril.

Poblacions intermèdies, com Altea, Benidorm o Calp van veure facilitat el transport de mercaderies i viatgers, molt especialment, a partir del creixement demogràfic que es va experimentar amb l’arribada del turisme a algunes poblacions de la comarca, entre les que destaca Benidorm. A pesar de l’auge del transport per carretera a partir de la millora econòmica dels anys 50, el ferrocarril complia una funció social molt important com a mitjà de transport econòmic, encara que no es va poder evitar la pràctica desaparició del transport de mercaderies entre els anys 40 i 50.

Quant al transport de viatgers, va experimentar un notable augment a partir dels anys 40, quan va duplicar el nombre de viatgers anuals. Si, entre 1917 i 1936, la mitjana anual de viatgers estava sobre els 240.000, entre 1940 i 1950 va passar a superar els 550.000. Posteriorment, en l’època en què el ferrocarril era explotat per FEVE, concretament l’any 1973, es va superar la xifra de 1.100.000 viatgers, coincidint amb la inauguració del primer tren turístic d’Espanya, “Llima Exprés” dos anys abans, en 1971, mantenint-se la tendència en augment fins al seu traspàs definitiu a la Generalitat Valenciana en 1986.

La línia Alacant-Dénia va ser traspassada en 1986 a la Generalitat Valenciana. El 10 de novembre de 1986 es crega l’entitat de dret públic Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) i la línia passa a dependre d’aquesta.

 

Notícies relacionades

01 - 12 - 2023

Pradas presenta el nou sistema de traducció de llengua de signes dels Centres d’Atenció al Client de TRAM d’Alacant

La consellera d'Infraestructures ha destacat que esta iniciativa en la qual ha participat Fesord CV facilita l'accés al transport públic...
08 - 07 - 2023

FGV va facilitar la mobilitat de 1,8 persones usuàries en TRAM d’Alacant al juny

Els desplaçaments van suposar un 32,5% més que en 2022 i 449.594 més de viatgers i viatgeres que en el...
29 - 06 - 2023

FGV prestarà servei d’autobús entre Teulada i Calp amb motiu de l’última fase de les obres del nou viaducte sobre el barranc del Quisi en Benissa

La interrupció del servei comença el dissabte 1 de juliol i està prevista per un període aproximat de dues setmanes...