Data
17 de November de 2012

El TRAM d’Alacant complix nou anys consolidat com un sistema de referència i amb una gran acceptació

Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) celebra hui el nové aniversari de la posada en marxa del servici tramviari en l’àrea metropolitana d’Alacant, entre l’estació de Porta del Mar d’Alacant i El El Campello, un fet que va incloure a esta ciutat en l’elenc de ciutats que van apostar per este mitjà de transport de viatgers.

En estos nou anys, el servici de tren-TRAM i tramvia s’ha consolidat com un sistema de referència nacional i internacional, amb una gran acceptació per part dels alacantins i dels molts viatgers que visiten la província i que l’utilitzen.

Des de 2003, més de 26 milions de viatgers han utilitzat algun dels tren-TRAM i tramvies de les diferents línies que en estos nou anys s’han posat en servici, després d’un procés de modernització i ampliació realitzat per la Generalitat, en el que s’han invertit més d’1.000 milions d’euros.

El TRAM Metropolità d’Alacant part d’un concepte d’explotació que combina l’ús de trens i tramvies per una mateixa infraestructura, un exemple d’intermodalitat, tant en el material com en les instal·lacions. FGV va ser la primera operadora que va implantar este sistema a Espanya, després de les experiències de les ciutats alemanyes de Karlsruhe i Saarbrucken. 
 
Un model de transport de referència
 
València, Bilbao i Barcelona van ser ciutats que es van avançar en la implantació de tramvies moderns, però Alacant va ser la primera població de grandària mitjana espanyola a recuperar este sistema de transport elèctric d’alta capacitat, totalment integrat amb l’arquitectura urbana i sostenible.
 
Des d’eixe moment, el TRAM d’Alacant s’ha convertit en un referent per als gestors de transport públic d’altres països per la tecnologia utilitzada i per la integració urbana realitzada en el seu procés d’implantació.
 
Mig centenar de delegacions han visitat el TRAM d’Alacant
 
En estos anys, al voltant de mig centenar delegacions nacionals i estrangeres s’han interessat per les infraestructures del Tren-TRAM d’Alacant. En concret, prop de 30 delegacions internacionals procedents d’Israel, Estats Units, Brasil, Argentina, Colòmbia, Alemanya, Holanda, Àustria o Gran Bretanya han visitat Alacant per a conéixer la xarxa i traslladar el model al seu país.
 
Entre les delegacions espanyoles que també han pres com referent el TRAM s’han desplaçat fins a Alacant una vintena delegacions de Catalunya, Balears, Andalusia, Múrcia i d’empreses com a RENFE, FEVE, SFM o FGC.
 
Gràcia ha destacat que “anys després de la seua posada en marxa el TRAM Metropolità d’Alacant continua sent una referència internacional com a model de transport urbà i interurbà que continua acaparant l’atenció de distintes delegacions que s’interessen pel seu funcionament”.
 
Dates clau en l’evolució del TRAM
 
El TRAM Metropolità d’Alacant va començar a prestar servici entre les estacions de Porta del Mar a Alacant i El El Campello amb 16 parades, un recorregut superior als 12 quilòmetres i un pressupost d’execució pròxim als 60 milions d’euros. Junt amb la inversió realitzada en la pròpia línia, destaca com a part del projecte executat la reurbanització de més de 30.000 metres quadrats d’espais pròxims i limítrofs al traçat actual.
 
A continuació, diverses dates han marcat l’evolució del TRAM Metropolità d’Alacant. El 10 de maig del 2007 va entrar en servici un nou tram, comprés entre L’Illot i Mercat i la inauguració de les estacions de Mercat i MARQ, la qual cosa possibilitava la prolongació dels servicis tramviaris fins al centre de la ciutat d’Alacant en subterrani. Un mes més tard, s’inaugurava el ramal Al Cap de les Hortes, corresponent a la Línia 4, que permetia donar servici a la nova zona de platges.
 
A més, el 30 de juliol del 2007, marcava un important avanç en el projecte del TRAM. La Línia 1 connectava les estacions de Mercat i Creueta, en La Vila-Joiosa, acostant ambdós municipis. L’ampliació de freqüències d’esta línia el 25 de gener del 2007 i l’ampliació del TRAM fins a Benidorm el 2 de juny del 2008 suposaven un revulsiu per al TRAM, amb un important increment de viatgers. Al desembre del 2009, es va inaugurar el bucle de la Línia 4 per a donar servici a distintes zones de Cap de les Hortes i platja de Sant Joan.
 
Finalment, al juny del 2010 es va posar en servici la llançadora entre Sangueta i Porta del Mar i es va obrir al públic l’estació subterrània d’Estels, actual capçalera de les Línies 1, 3 i 4, de manera que el TRAM arribava així al mateix cor d’Alacant.

Notícies relacionades

01 - 12 - 2023

Pradas presenta el nou sistema de traducció de llengua de signes dels Centres d’Atenció al Client de TRAM d’Alacant

La consellera d'Infraestructures ha destacat que esta iniciativa en la qual ha participat Fesord CV facilita l'accés al transport públic...
08 - 07 - 2023

FGV va facilitar la mobilitat de 1,8 persones usuàries en TRAM d’Alacant al juny

Els desplaçaments van suposar un 32,5% més que en 2022 i 449.594 més de viatgers i viatgeres que en el...
29 - 06 - 2023

FGV prestarà servei d’autobús entre Teulada i Calp amb motiu de l’última fase de les obres del nou viaducte sobre el barranc del Quisi en Benissa

La interrupció del servei comença el dissabte 1 de juliol i està prevista per un període aproximat de dues setmanes...