Data
19 de November de 2014

El TRAM d’Alacant va complir 11 anys augmentant la seua xarxa i batent rècords de viatgers

Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) va celebrar el divendres l’onzé aniversari de la posada en marxa del servei tramviari en l’àrea metropolitana d’Alacant, entre l’estació de Porta del Mar d’Alacant i El Campello, un fet que va incloure a aquesta ciutat en l’elenc de ciutats que van apostar per aquest mitjà de transport de viatgers.

En aquests onze anys, el servei de tren-TRAM i tramvia s’ha consolidat com un sistema de referència nacional i internacional, amb una gran acceptació per part dels alacantins i dels molts viatgers que visiten la província i que ho utilitzen. Cal matisar que, anteriorment a la posada en servei del sistema TRAM en 2003, ja existia la connexió ferroviària a Dénia, que hui en dia es continua mantenint.

Des de 2003, més de 40,5 milions de viatgers han utilitzat algun dels tren-TRAM i tramvies de les diferents línies que en aquests onze anys s’han posat en servei –Hui en dia són tres de tramvia i una de tren-TRAM, a banda de la línia dièsel Benidorm-Dénia-, després d’un procés de modernització i ampliació realitzat per la Generalitat, en el que s’han invertit més d’1.000 milions d’euros.

El TRAM Metropolità d’Alacant part d’un concepte d’explotació que combina l’ús de trens i tramvies per una mateixa infraestructura, un exemple d’intermodalitat, tant en el material com en les instal•lacions. FGV va ser la primera operadora que va implantar aquest sistema a Espanya, darrere de les experiències de les ciutats alemanyes de Karlsruhe i Saarbrucken.

Un model de transport de referència

València, Bilbao i Barcelona van ser ciutats que es van avançar en la implantació de tramvies moderns, però Alacant va ser la primera població de grandària mitjana espanyola a recuperar aquest sistema de transport elèctric d’alta capacitat, totalment integrat amb l’arquitectura urbana i sostenible.

Des d’aqueix moment, el TRAM d’Alacant s’ha convertit en un referent per als gestors de transport públic d’altres països per la tecnologia utilitzada i per la integració urbana realitzada en el seu procés d’implantació.

Dates clau en l’evolució del TRAM

El TRAM Metropolità d’Alacant va començar a prestar servei entre les estacions de Porta del Mar a Alacant i El El Campello amb 16 parades, un recorregut superior als 12 quilòmetres i un pressupost d’execució pròxim als 60 milions d’euros. Junt amb la inversió realitzada en la pròpia línia, destaca com a part del projecte executat la reurbanització de més de 30.000 metres quadrats d’espais pròxims i limítrofs al traçat actual.

A continuació, diverses dates han marcat l’evolució del TRAM Metropolità d’Alacant. El 10 de maig del 2007 va entrar en servei un nou tram, comprés entre L’Illot i Mercat, i la inauguració de les estacions de Mercat i MARQ, la qual cosa possibilitava la prolongació dels serveis tramviaris fins al centre de la ciutat d’Alacant en subterrani. Un mes més tard, s’inaugurava el ramal Al Cap de les Hortes, corresponent a la Línia 4, que permetia donar servei a la nova zona de platges.

El 29 de juliol del 2007, marcava un important avanç en el projecte del TRAM. La Línia 1 connectava les estacions de Mercat i Creueta, en La Vila-Joiosa, acostant ambdós municipis. L’ampliació de freqüències d’aquesta línia el 25 de gener del 2007 i l’ampliació del TRAM fins a Benidorm el 2 de juny del 2008 suposaven un revulsiu per al TRAM, amb un important increment de viatgers. Al desembre del 2009, es va inaugurar el bucle de la Línia 4 per a donar servei a distintes zones de Cap de les Hortes i platja de Sant Joan.

Al juny del 2010 es va obrir al públic l’estació subterrània d’Estels, actual capçalera de les Línies 1, 2, 3 i 4, de manera que el TRAM arribava així al mateix cor d’Alacant.

El 4 de setembre del 2013 es va inaugurar la línia 2 entre l’estació d’Estels i la parada de Sant Vicent del Raspeig, la qual cosa ha significat un augment qualitatiu i quantitatiu del servei prestat pel TRAM.

 

Notícies relacionades

01 - 12 - 2023

Pradas presenta el nou sistema de traducció de llengua de signes dels Centres d’Atenció al Client de TRAM d’Alacant

La consellera d'Infraestructures ha destacat que esta iniciativa en la qual ha participat Fesord CV facilita l'accés al transport públic...
08 - 07 - 2023

FGV va facilitar la mobilitat de 1,8 persones usuàries en TRAM d’Alacant al juny

Els desplaçaments van suposar un 32,5% més que en 2022 i 449.594 més de viatgers i viatgeres que en el...
29 - 06 - 2023

FGV prestarà servei d’autobús entre Teulada i Calp amb motiu de l’última fase de les obres del nou viaducte sobre el barranc del Quisi en Benissa

La interrupció del servei comença el dissabte 1 de juliol i està prevista per un període aproximat de dues setmanes...