Data
19 de March de 2025

Els usuaris de TRAM d’Alacant valoren amb 8,54 punts el servici del metropolità

  • El perfil majoritari de qui viatja és dona, edat mitjana de 33,1 anys, estudis mitjans i treball assalariat
  • Els atributs millor valorats són la senyalització (9,12), l’accessibilitat a l’estació (9,11) i l’accessibilitat al tren (9,10)

Els usuaris han atorgat una valoració de 8,54 punts sobre 10 al servici global de transport que presta Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) en la xarxa de TRAM d’Alacant, d’acord amb els resultats de l’Índex de Satisfacció al Client (ISC) 2024, després d’efectuar 1.502 entrevistes entre els viatgers majors de 15 anys de les quatre línies de tramvia, la del tren-TRAM i la del tren dièsel, amb un marge d’error de +2,53% i un nivell de rellevància del 95 %.

El percentatge de viatgers que considera “satisfactori” el servici que es presta és del 94,4 %. El percentatge que el qualifica de “normal” és del 3,8 % i tan sols el 1,8 % restant sent “insatisfacció” amb el seu funcionament.

La valoració per línies assenyala que la L5 (Porta de la Mar-Plaza La Corunya) amb 9,08 se situa al capdavant de trajectes millor valorats. Li seguixen la L3 (Luceros-El Campello) amb 8,87; la L4 (Luceros-Plaza de La Corunya) amb 8,63; la L2 (Luceros-Sant Vicent del Raspeig) amb 8,48; la L1 (Luceros-Benidorm) amb 8,38; i finalment, la L9 (Benidorm-Dénia) amb 8,34 punts de valoració i en la qual en 2024 es va produir transbord a Calp a causa de les obres de modernització de la Línia.

El que més i menys agrada

D’entre les 19 variables valorades pels viatgers i viatgeres en l’enquesta del ISC, relacionats amb el servici que presta FGV a Alacant, la seua àrea metropolitana i Les Marines, cinc superen els 9 punts, onze depassen els 8 punts, dos se situen per damunt del 7 i la restant obté un 6,03 punts de qualificació.

Els aspectes del servici que han rebut millor valoració per part dels clients i clientes són la senyalització (9,12); l’accessibilitat a l’estació (9,11); l’accessibilitat al tren (9,10); el preu (9,01); i la seguretat en el trajecte (9).

Cal destacar que el preu dels títols de transport, tradicionalment en l’escalafó més baix de les diferents estimacions, en esta ocasió se situa com a segon atribut millor valorat.

Esta situació no és aliena a les successives iniciatives d’estalvi en el transport públic posades en marxa per la Generalitat per a fomentar la mobilitat sostenible, alleujar els gastos dels ciutadans i combatre els efectes de la inflació amb les actuals mesures concretes de gratuïtat als menors de 31 anys i preus del 50% a la resta de passatgers.

Entre els factors menys valorats destaquen la no massificació de persones usuàries en les unitats (6,03); la seguretat i presència de guardes de vigilància (7,76); la freqüència de pas (7,99); el condicionament (8,14); i l’absència de moviments bruscos durant el trajecte (8,47). Malgrat ser les variables que indiquen menor acceptació, totes elles registren valors de “notable”, excepte l’última, que és un “bé”.

Perfil del viatger

D’altra banda, segons l’informe d’enguany, el nombre de dones que utilitzen els servicis de TRAM d’Alacant suposa el 60,6% del total de persones que viatgen, enfront del 39,4% dels hòmens.

Quant a l’edat, la mitjana se situa entorn dels 33,1 anys, sent el segment de la població d’entre 20 i 29 anys el més significatiu, amb el 36%, seguit del de 30 a 49 anys, amb el 26,5%; els menors de 20 anys, amb el 19,6%, i, finalment, els de 50 o més anys, amb el 17,8%.

El 58,1% dels passatgers de *RAM d’Alacant ha realitzat estudis secundaris; un 29,6% posseïx formació universitària i un 12,3% ha efectuat estudis bàsics.

El nivell socioeconòmic dominant és el “mitjà”, amb el 60,3% dels viatgers, seguit del “mitjà-alt”, amb el 16,4%; “mitjà-baix”, amb el 12,1%; el “alt”, amb el 9,5%; i el “baix”, amb el 1,7%.

En conte a l’ocupació, un 52,3% dels clients de TRAM d’Alacant són treballadors i treballadores per compte d’altri; el 34,8% són alumnes o alumnes; el 5,9% és jubilat o pensionista; el 5,5% es troba en situació d’atur laboral; el 1,7% és empresari autònom; i el 1,5% declara que es dedica a les faenes de casa.

Notícies relacionades

13 - 04 - 2025

TRAM d´Alacant va facilitar la mobilitat de 1,5 milions d’usuaris al març

La Línia 2 va ser la més utilitzada, amb 674.645 moviments, seguida de la Línia 1, amb 308.391 Luceros va...
05 - 04 - 2025

El 27% dels usuaris de TRAM d’Alacant afirma que li “agrada” viatjar amb tramvia i que ho “preferix” a altres mitjans de transport

El 54,7% opta pel metropolità per no tindre vehicle privat, el 17,6% per no poder aparcar i el 9,9% per...
02 - 04 - 2025

Martínez Mus assistix a l’obertura de la passarel·la ciclopedestre i l’aparcament del viaducte sobre el riu Algar a Altea

El conseller ha destacat que el projecte combina la part funcional del nou pont ferroviari i el condicionament d'un gran...