Data
21 de May de 2015

FGV adjudica les proves de càrrega per als ponts metàl•lics de la L-9 del TRAM d’Alacant

Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana ha adjudicat per 145.000 euros, IVA exclòs, els serveis professionals de consultoria per al disseny i realització de proves de càrrega, anàlisi i càlcul de reforços per als ponts metàl•lics de la Línia 9 (Benidorm-Dénia) del TRAM d’Alacant. Aquesta actuació està inclosa en el Pla de Modernització d’aquesta línia, el pressupost d’inversions del qual ascendix a 50 milions d’euros a executar fins a l’any 2020.

La Línia Alacant-Dénia, inaugurada entre 1914 i 1915, posseïx el nombre més gran de ponts metàl•lics originals i fent ús de tota la Comunitat Valenciana, amb un total de 17 estructures, i forma un conjunt monumental de primer orde i alt valor patrimonial.

La biga tipus Pratt va ser la més empleada per a la construcció de les grans infraestructures d’aquest ferrocarril. L’acer, material predominant en les obres de principis de segle XX, va donar lloc a noves i lleugeres estructures on l’ornamentació no constituïa l’element principal, que s’expressava, no obstant això, a través de les noves tècniques i el mal•leable del material. Exemples singulars són el viaducte sobre el barranc de les Aigües, el del Pou Roig, el Mascarat o el de Quisi.

Lògicament, els dits viaductes metàl•lics, construïts entre 1013 i 1915, es van alçar amb la normativa vigent en aqueixa època, en concret de 1902, i, amb el pas del temps, a l’antiga reglamentació se li ha anat incorporant majors valors de les sobrecàrregues, reflex de l’augment de grandària i de capacitat de càrrega dels trens al llarg del temps.

Els ponts de la Línia 9 han estat plenament operatius i sense manifestar problemes estructurals evidents, fins que un informe de la Universitat Politècnica de València va recomanar realitzar un catálago i diagnòstic de l’estat de les estructures metàl•liques i els seus corresponents projectes de rehabilitació, amb la finalitat de revisar i analitzar el comportament dels mateixos enfront de càrregues actuals i reals.

Per això, en el contracte de redacció de projectes de renovació de la via la Línia 9, adjudicat al juny del 2014, es va incloure l’anàlisi i modelació teòrics dels ponts per a complir la normativa actual, per a la qual cosa és necessari realitzar proves de càrrega estàtica i dinàmica per a obtindre els nous valors i coeficients reals a partir de les tensions i deformacions produïdes amb el tren de càrregues màxim en explotació i que servisca de referència del comportament real dels ponts, a fi de validar el funcionament dels mateixos o procedir al seu tractament.

Una vegada validats, se sotmetran a l’actuació corresponent segons l’actual normativa, planificant la seua rehabilitació, reforç o substitució si fóra necessari.
 

Notícies relacionades

01 - 12 - 2023

Pradas presenta el nou sistema de traducció de llengua de signes dels Centres d’Atenció al Client de TRAM d’Alacant

La consellera d'Infraestructures ha destacat que esta iniciativa en la qual ha participat Fesord CV facilita l'accés al transport públic...
08 - 07 - 2023

FGV va facilitar la mobilitat de 1,8 persones usuàries en TRAM d’Alacant al juny

Els desplaçaments van suposar un 32,5% més que en 2022 i 449.594 més de viatgers i viatgeres que en el...
29 - 06 - 2023

FGV prestarà servei d’autobús entre Teulada i Calp amb motiu de l’última fase de les obres del nou viaducte sobre el barranc del Quisi en Benissa

La interrupció del servei comença el dissabte 1 de juliol i està prevista per un període aproximat de dues setmanes...