Data
08 de February de 2013

FGV estalvia 5,3 milions d’euros en quatre anys en la factura elèctrica amb la venda d’energia de plaques solars

La instal·lació de panells solars en les cobertes dels tallers de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) ha permés un estalvi en la factura elèctrica de 5,3 milions d’euros en els seus primers quatre anys de servei, gràcies a la venda de l’energia produïda en el dit període, que ha aconseguit la xifra d’11.105.677 kilowats hora (kwh). Aquestes dades equivalen que, des d’octubre del 2009 a setembre del 2012, s’ha evitat emetre 13.178 tones de CO2 a l’atmosfera i satisfer les necessitats elèctriques de prop de 4.000 vivendes en el dit període.

En l’últim exercici, d’octubre del 2011 a setembre del 2012, la producció ha ascendit a 2.638.289 kwh, l’equivalent al consum elèctric quasi 1.000 cases, la qual cosa ha suposat la no emissió de 3.300 tones de CO2 a l’atmosfera i un estalvi d’1,3 milions d’euros en la factura energètica de FGV.
 
Per instal·lacions, en els últims dotze mesos, la que més ha produït ha sigut el taller d’El El Campello, amb 1.032.502 kmh, seguida del de València Sud, amb 704.144 kmh, Machado, amb 515.974 i, finalment, Tarongers, amb 385.669 kmh.
 
L’energia solar fotovoltaica basa el seu funcionament a transformar l’energia del sol, inesgotable i neta, en energia elèctrica. La llum solar, en incidir en les cèl·lules dels panells de silici, es transforma en la dita energia. El corrent continu generada pels mòduls es transforma en corrent alterna en l’inversor i el transformador eleva el voltatge fins al nivell de tensió de la xarxa elèctrica a què s’exporta.
 
FGV, d’acord amb la seua Declaració de Sostenibilitat que fixa l’optimització dels consums energètics i el compromís d’emprar energia renovable per a disminuir les emissions contaminants a l’atmosfera, va acabar d’instal·lar al setembre del 2008 un total de 10.400 panells solars fotovoltaics en les cobertes dels tallers de l’empresa, situats a València (Machado, Tarongers i València Sud) i Alacant (El El Campello), que es van connectar i van començar a produir energia en el mes d’octubre de fa tres anys.
 
La dita instal·lació es va realitzar sobre una superfície de 18.000 metres quadrats, la qual cosa suposa la major instal·lació de plaques fotovoltaiques situades en cobertes industrials en la Comunitat Valenciana i una de les majors d’Espanya de caràcter públic.
 
L’actuació de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana, pressupostada en 10.141660,62 euros i que s’amortitzarà en una dècada quan la vida mitjana dels panells és de 25 anys, suposa per a FGV un estalvi mitjà anual d’1,3 milions d’euros en la factura elèctrica, la qual cosa suposa que ja s’ha produït l’esmentat estalvi de més de cinc milions d’euros.
 
Compromís amb el desenrotllament sostenible
 
Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana té un decidit compromís pel desenrotllament sostenible, que s’ha concretat en l’elaboració de distintes accions emmarcades en la Declaració de Sostenibilitat i en l’adhesió a la Carta de Sostenibilitat de la Unió Internacional de Transport Públic (UITP).
 
La pròpia activitat de FGV a València i Alacant suposa un estalvi anual en emissions de CO2 a l’atmosfera que supera ja les 62.122 tones a l’any.
 
Estalvi en externalitats
 
El servei que presta dia a dia FGV a més de 200.000 usuaris en les seues explotacions de Metrovalencia i TRAM Metropolità d’Alacant suposa un estalvi a la societat de 73,5 milions d’euros anuals en cost externs, segons es desprén en aplicar el mètode de càlcul elaborat per la Universitat de Karlsruhe i la consultora suïssa Infras per a fixar el valor econòmic de les externalitats.
 
Tots els modes de transport porten associats unes despeses directes i tangibles que es tenen en compte a l’hora d’establir el cost del mateix (combustible, manteniment, personal, etcètera) i altres indirectes que no entren en aquests costos ni s’arrepleguen en els balanços econòmics ni en els comptes de pèrdues i guanys però que graven a la societat en general.
 
A aquests costos s’els anomena externalitats i comprenen una gran quantitat de components, algun d’ells de difícil quantificació, com és l’accidentabilidad, el canvi climàtic (emissions CO2), la contaminació acústica i atmosfèrica, efectes urbans (ocupació del terreny), l’impacte ambiental i paisatgístic, l’empremta ecològica (costos abans del viatge –Fabricació del vehicle o energia utilitzada- i després del viatge –reciclatge-), congestió de trànsit, etcètera.
 
Per a fer-se una idea, per exemple, d’aquest últim punt, la congestió del trànsit, es pot xifrar en 100.000 vehicles més que circularien diàriament per la ciutat de València si l’explotació de Metrovalencia no existira i la majoria dels seus usuaris es posaren davant d’un volant per a recórrer pels carrers de la capital.
 
 

Notícies relacionades

01 - 12 - 2023

Pradas presenta el nou sistema de traducció de llengua de signes dels Centres d’Atenció al Client de TRAM d’Alacant

La consellera d'Infraestructures ha destacat que esta iniciativa en la qual ha participat Fesord CV facilita l'accés al transport públic...
08 - 07 - 2023

FGV va facilitar la mobilitat de 1,8 persones usuàries en TRAM d’Alacant al juny

Els desplaçaments van suposar un 32,5% més que en 2022 i 449.594 més de viatgers i viatgeres que en el...
29 - 06 - 2023

FGV prestarà servei d’autobús entre Teulada i Calp amb motiu de l’última fase de les obres del nou viaducte sobre el barranc del Quisi en Benissa

La interrupció del servei comença el dissabte 1 de juliol i està prevista per un període aproximat de dues setmanes...