Data
21 de January de 2011

FGV incorpora als trens-TRAM d’Alacant diverses millores gràcies a l’experiència dels tres últims anys

 
Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) ha incorporat als innovadors trens-TRAM que circulen entre Alacant i Benidorm diverses millores que repercuteixen en el confort del viatger, la ergonomía de la conducció o la durabilitat de les composicions. TRAM Metropolità d’Alacant ha perfeccionat en els últims anys el prototip inicial de trens mixts que es va posar en funcionament en la província en l’any 2007 de manera pionera a Espanya.
 
Els trens-TRAM actuen com tramvia en zones urbanes i com tren de rodalia en trajectes interurbans. Poden moure’s amb agilitat en un traçat integrat en la ciutat i arribar a velocitats punta de fins a 100 quilòmetres/hora quan cobrixen recorreguts més llargs.
 
Per la L-1 d’Alacant circulen nou unitats de trens-TRAM de la sèrie 4.100 construïdes per la multinacional Vossloh, en la seva seu d’Albuixec, que oferixen a l’usuari un transport versàtil, segur, còmode, ràpid, accessible i respectuós amb el medi ambient que ha convertit a FGV en un referent ferroviari en l’àmbit nacional i internacional.
 
L’experiència de funcionament dels tres últims anys ha permès a FGV suggerir al fabricant una sèrie de millores que ja s’han realitzat en totes les composicions que circulen per Alacant i que milloren en alguns aspectes el prototip inicial.
 
Els canvis, que podran ser incorporats pel fabricant en la construcció de futures unitats com, per exemple, les de Balears, han repercutit en el confort dels viatgers i del personal de FGV i retardaran en el temps la deterioració dels trens.
 
Millores
 
Entre altres coses, FGV ha eliminat el soroll de les resistències de frenat que estan situades en el sostre de la unitat. El problema es va solucionar amb la incorporació d’un aïllant que evita que el so es traslladi a la sala de viatgers.
 
Una altra de les millores aplicades als trens ha estat la canalització de l’aigua dels equips de climatització de la unitat situats en el sostre dels trens perquè no es mullin les finestres laterals i la carrosseria quan aquests treballen a ple rendiment el que, a més de repercutir en l’aspecte del tren, podia comportar problemes d’oxidació.
 
FGV també ha treballat per a perfeccionar la ergonomía i funcionalitat en cabina de conducció. Entre altres coses, s’ha millorat el contrast de les pantalles i monitors, s’ha canviat la disposició dels pedals perquè fos similar a la dels tramvies que conduïxen els mateixos maquinistes i s’ha acoblat la posició del seient i d’altres elements perquè la unitat pugui ser utilitzada còmodament per conductors de diferents alçàries.
 
A més, s’ha enfosquit el cristall de la porta de cabina per a evitar que la llum de la sala de viatgers enlluerni en els panells d’instruments i s’ha instal·lat un eixugaparabrisa que abasta més recorregut d’escombrat.
 
D’altra banda, s’han realitzat millores en el programari dels equips de tracció i s’han optimitzat els equips de retrovisión i vigilància i els d’anunci de desocupades i informació al viatger. Finalment, també s’ha corregit el sistema d’obertura i tancament dels faldones laterals i frontals a través dels quals s’accedeix a la mecànica del tren, amb frontisses d’articulació més robustes i elements de tancament i amortidors més eficients, per a contrarestar els desajustaments d’ús.
 
Evolució de la Línia 1
 
En l’estiu de 2007, els trens-TRAM de la Línia 1 van començar a cobrir el trajecte entre Alacant i La Vila Joiosa. Un any més tard la línia es va perllongar fins a Benidorm el que va suposar un important increment de viatgers. El desenvolupament de tot el traçat s’ha fet sobre l’antiga línia de tracció dièsel, renovada i electrificada per la Conselleria d’Infraestructures i Transport.
 
FGV va posar en servei el passat any 23.725 trens-TRAM d’aquestes característiques que van circular per la Línia 1 i van recórrer 1.010.661 quilòmetres; la meitat de la distància total anual coberta pels trens de l’empresa a Alacant.
 
Cada unitat té una longitud de 37,1 metres i la seva capacitat és de 303 passatgers amb un bon índex de confort (33% assegudes). Els trens tenen característiques de tramvia a l’efecte de disseny, frens, senyalització, gàlib o accessibilitat i de vehicle de rodalia quant a potència, velocitat punta o estabilitat.
 
El desenvolupament de les connexions intercomarcales en la província amb aquest model de de transport mixt és una aposta de la Generalitat Valenciana que estan imitant altres territoris com Mallorca, on el govern balear ja ha encarregat diversos unitats de trens-TRAM per a desenvolupar la seva xarxa.

Notícies relacionades

01 - 12 - 2023

Pradas presenta el nou sistema de traducció de llengua de signes dels Centres d’Atenció al Client de TRAM d’Alacant

La consellera d'Infraestructures ha destacat que esta iniciativa en la qual ha participat Fesord CV facilita l'accés al transport públic...
08 - 07 - 2023

FGV va facilitar la mobilitat de 1,8 persones usuàries en TRAM d’Alacant al juny

Els desplaçaments van suposar un 32,5% més que en 2022 i 449.594 més de viatgers i viatgeres que en el...
29 - 06 - 2023

FGV prestarà servei d’autobús entre Teulada i Calp amb motiu de l’última fase de les obres del nou viaducte sobre el barranc del Quisi en Benissa

La interrupció del servei comença el dissabte 1 de juliol i està prevista per un període aproximat de dues setmanes...