Data
17 de November de 2010

Gairebé deu milions de viatgers han utilitzat el tramvia d’Alacant des del seu engegada fa set anys




Alacant celebra demà diumenge, 15 d’agost el setè aniversari de l’engegada del servei tranviario en la seva àrea metropolitana, amb el que es va convertir en la sisena ciutat espanyola després de Madrid, Barcelona, València, Bilbao i Sevilla, i en la primera de les de grandària mitja, a contar amb un sistema de transport d’alta capacitat.

Des de llavors, moltes altres han apostat per recuperar els tramvies moderns com solució integrada i sostenible a la seva mobilitat.

TRAM Metropolità d’Alacant ha passat de transportar en les seves línies de tramvia 23.637 viatgers -xifra registrada a l’agost de 2003-, als 327.272 del passat mes de juny. A aquests cal sumar els passatgers dels trens-TRAM i dels trens dièsel de la Línia 9 de FGV que segueixen circulant pel nord de la província.

En els últims anys l’increment d’usuaris de les xarxes de tramvia ha estat continu i especialment marcat en l’any 2007, després de l’arribada de la xarxa de FGV al centre d’Alacant amb l’obertura de les estacions de Mercat i MARQ. També ha atret més viatgers la millora en les freqüències de passada; actualment, cinc circulacions connecten El Campello amb el centre d’Alacant i viceversa en les hores punta.

El primer any, amb només cinc mesos en funcionament, ja va superar els 150.000 usuaris; durant el 2004 va transportar a 839.707 viatgers; en 2005 va superar el milió amb 1.072.896 usuaris; en 2006 va arribar 1.109.910; en 2007, 1.597.570 i en 2008, 2.335.627 passatgers.

El passat any els tramvies (Línies 3 i 4) van transportar a 2.647.722 usuaris i, en el primer semestre de 2010, 327.272 viatgers havien recorregut a aquesta opció com mitjà de transport. Cada dia, més de 7.000 passatgers viatgen en aquestes línies.

A aquest creixement ha contribuït l’engegada al llarg de set anys de nous serveis, l’ampliació de freqüències i d’unitats tranviarias, així com la cada vegada més ferma aposta dels viatgers per un servei còmode, segur i respectuós amb el medi ambient.

El TRAM va començar a prestar servei entre les estacions de Porta del Mar a Alacant i El Campello amb 16 desocupades, un recorregut superior als 12 quilòmetres i un pressupost d’execució proper als 60 milions d’euros. Juntament amb la inversió realitzada en la pròpia línia, destaca com part del projecte executat la reurbanització de més de 30.000 metres quadrats d’espais propers i limítrofs al traçat actual.

 

Dates clau en l’evolució del TRAM

Diverses dates han marcat l’evolució del TRAM Metropolità d’Alacant des que el 15 d’agost de 2003 es posés en servei el primer tram del tramvia entre l’estació de Porta del Mar d’Alacant i El Campello.

El 10 de maig de 2007 va entrar en servei d’un nou tram del TRAM comprès entre La Illeta i Mercat i la inauguració de les estacions de Mercat i MARQ, el que possibilitava la prolongació dels serveis tranviarios fins al centre de la ciutat d’Alacant. Un mes més tard, s’inaugurava el branc al Cap de l’Horta, corresponent a la Línia 4, que permetia donar servei a la nova zona de platges. A més, s’engegaven els tramvies Bombardier.

Per altra banda, el 30 de juliol de 2007, marcava un important avanç en el projecte del TRAM. La Línia 1 connectava les estacions de Mercat i Creueta, a La Vila Joiosa, acostant ambdós municipis. L’ampliació de freqüències d’aquesta línia el 25 de gener de 2007 i l’ampliació del TRAM fins a Benidorm el 2 de juny de 2008 suposaven un revulsiu per al TRAM, amb un important increment de viatgers.

La inauguració del TRAM fins a Benidorm significava que els transbordos de la Línia 9, que fins al moment es realitzaven en l’estació de Creueta, passaven a realitzar-se en l’estació de Benidorm. L’ampliació permetia, a més, reduir els temps de passada dels trens dièsel de 2 i 3 hores a 1 hora, quedant d’aquesta forma comunicada la comarca de La Marina Alta amb Alacant amb freqüències d’una hora.

Al desembre de 2009, es va inaugurar el bucle de la Línia 4 per a donar servei a diferents zones de Cap de l’Horta i Platja de San Juan. Finalment, el passat mes de juny es va posar en servei la Llançadora entri Sangueta i Porta del Mar i es va obrir al públic l’estació subterrània d’Estels, actual capçalera de les Línies 1, 3 i 4. TRAM va arribar així al mismísimo cor d’Alacant.




Notícies relacionades

01 - 12 - 2023

Pradas presenta el nou sistema de traducció de llengua de signes dels Centres d’Atenció al Client de TRAM d’Alacant

La consellera d'Infraestructures ha destacat que esta iniciativa en la qual ha participat Fesord CV facilita l'accés al transport públic...
08 - 07 - 2023

FGV va facilitar la mobilitat de 1,8 persones usuàries en TRAM d’Alacant al juny

Els desplaçaments van suposar un 32,5% més que en 2022 i 449.594 més de viatgers i viatgeres que en el...
29 - 06 - 2023

FGV prestarà servei d’autobús entre Teulada i Calp amb motiu de l’última fase de les obres del nou viaducte sobre el barranc del Quisi en Benissa

La interrupció del servei comença el dissabte 1 de juliol i està prevista per un període aproximat de dues setmanes...