Data
09 de November de 2011

Huit delegacions d’operadors de transport han visitat enguany Alacant per a conéixer el TRAM

Huit delegacions d’operadors de transport han visitat en el que va d’any la província d’Alacant per a conéixer el model d’explotació del TRAM Metropolità d’Alacant.

Empreses públiques i privades, així com responsables de mobilitat nacionals i estrangers han pres en els últims mesos a Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) com referent tant per la tecnologia ferroviària utilitzada, com per les seues instal·lacions, la gestió o les mesures de seguretat implantades.

Delegats de transports d’Alemanya, Itàlia, Colòmbia, Suïssa, i Brasil, però també nacionals de firmes com FEVE, Trambadia d’Illes Balears o l’Agència d’Obra pública de la Junta d’Andalusia s’han desplaçat enguany fins a Alacant per a conéixer millor el TRAM.

Així, el passat mes de gener, TRAM va rebre la visita de diversos representants de l’empresa brasilera BOM SINAL, encarregada de desenvolupar el metro de Fortalesa a Brasil. Al març, va ser el director de l’àrea de Manteniment de FEVE, empresa a què Vossloh ha venut 4 tramvies i 4 trenes-TRAM diésel-eléctricos que es destinaran Lleó el que es va desplaçar a la Costa Blanca per a conéixer les necessitats diferents aspectes tècnics d’estes unitats.

En eixe mateix mes, els responsables de FGV en la província van rebre al delegat de Vossloh Zuric una de les ciutats de Suïssa amb major tradició en la implantació de tramvies elèctrics.

Interés a Sud-amèrica
El 6 d’abril, van ser els responsables de l’empresa pública Trambadia, dependent del govern balear i responsable, entre altres coses, del desenvolupament del tramvia de Palma, els que van visitar Alacant per a estudiar els sistemes de seguretat de tràfic que la multinacional Siemens ha fabricat per als trens i la xarxa de FGV.

A principis de juny, TRAM va despertar de nou l’interés d’un país sud-americà i els membres d’una delegació colombiana, composta entre altres per representants de l’administració Àrea Metropolitana de Medellín, autoritat ambiental i urbana en matèria de transports de la regió, van visitar els tallers d’El El Campello i van realitzar un recorregut per la xarxa alacantina.

El TRAM també ha suscitat l’atenció de representants dels transports italians. Un dels màxims responsables de l’ens ministerial que controla la seguretat ferroviària d’este país i el director tècnic de Ferrovie del Gargano, empresa que opera servicis de transport de passatgers en la província de Foggia, van viatjar en un dels trenes-TRAM que circulen per la Línia 1 per a observar de prop el seu rendiment i característiques. Itàlia estudia utilitzar un model semblant per a connectar la capital de Foggia amb la ciutat de Peschici, situada a la vora de l’Adriàtic.

Així mateix, directius de Ferrocarrils de la Junta d’Andalusia, concretament responsables del desenvolupament del metro de Granada van estar a Alacant per a estudiar l’arquitectura de les estacions del TRAM, especialment de les subterrànies.

Entre els assistents estava el director tècnic de Ferrocarrils de la Junta d’Andalusia, el gerent de Metro Granada, i responsables tant de la direcció d’obra, com de l’empresa constructora d’este projecte que, com en el cas del metropolità alacantí, combina en el seu desenvolupament trams en superfície amb altres subterranis.

Finalment, FGV va rebre a mitjan de juliol a una delegació de responsables dels transports de la ciutat alemanya de Brunsvic també interessats per conéixer i veure funcionar de prop els trenes-TRAM que circulen per la xarxa alacantina. Dos responsables de l’empresa pública de transports Braunschweig Verkehr AG, que gestiona els transports d’autobús i tramvia d’esta localitat germànica, van realitzar el viatge entre Luceros i Benidorm.

La tecnologia del TRAM, un referent
El TRAM Metropolità d’Alacant és pioner a Espanya i un dels pocs operadors d’Europa que utilitza trenes-TRAM en la seua explotació ferroviària. Des de 2007, diverses composicions d’este tipus de tren mixt, capaç de circular com a tramvia i com a tren de rodalia, cobrixen el trajecte entre Alacant i Benidorm. Per a això, FGV va reformar i va electrificar una infraestructura utilitzada abans pels trens dièsel per a adaptar-la a les necessitats del nou material rodador.

Les infraestructures de FGV també són un model present en molts dels plans de desenvolupament dels nous metropolitans urbans, i les seues estacions un exemple d’enginyeria, accessibilitat i modernitat per a molts projectes.

D’altra banda, els tramvies Bombardier, construïts a Àustria, són un referent en el sector tant per incorporar una tecnologia puntera, com per les solucions que l’Ens Gestor de la Xarxa de Transport i de Ports de la Generalitat (GTP) ha buscat per a la seua integració urbana.

Així mateix, els experts del gremi destaquen altres característiques del TRAM com els tallers, els sistemes de seguretat o la recuperació d’edificis i elements de l’antiga infraestructura ferroviària per al seu aprofitament per l’actual xarxa.

Notícies relacionades

01 - 12 - 2023

Pradas presenta el nou sistema de traducció de llengua de signes dels Centres d’Atenció al Client de TRAM d’Alacant

La consellera d'Infraestructures ha destacat que esta iniciativa en la qual ha participat Fesord CV facilita l'accés al transport públic...
08 - 07 - 2023

FGV va facilitar la mobilitat de 1,8 persones usuàries en TRAM d’Alacant al juny

Els desplaçaments van suposar un 32,5% més que en 2022 i 449.594 més de viatgers i viatgeres que en el...
29 - 06 - 2023

FGV prestarà servei d’autobús entre Teulada i Calp amb motiu de l’última fase de les obres del nou viaducte sobre el barranc del Quisi en Benissa

La interrupció del servei comença el dissabte 1 de juliol i està prevista per un període aproximat de dues setmanes...