Data
09 de June de 2011

La primera de les noves unitats de tramvia Bombardier para la Línia 2 del TRAM ha arribat a Alacant


 
tranvía en puerto de Valencia
 
El primer dels tramvies que prestaran servei a la futura Línia 2 del TRAM Metropolità d’Alacant ha arribat als tallers de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) del Campello, on iniciarà una fase de proves tècniques en les pròximes setmanes per a comprovar el seu estat i funcionalitat abans d’introduir-lo en les vies per a les comprovacions de circulació.
 
Aquesta primera unitat va sortir per carretera de la fàbrica de Bombardier a Viena dijous passat fins al port italià de Livorno, on va embarcar amb el camió que li transportava inclòs en un cabotaje que li ha dut fins al port de València, on ha desembarcat ahir a primera hora del matí. Després, altra vegada per carretera, s’ha desplaçat fins als tallers del Campello per a les pertinents revisions.
 
Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) va adjudicar en l’any 2005 a la multinacional canadenca Bombardier la construcció de catorze noves unitats de tramvia per 2.900.000 euros més IVA. Des de llavors, les composicions s’han estat fabricant, primer a Alemanya, i després a Àustria.
 
tranvía llegada El Campello
 
Els tramvies Bombardier 4.200, de pis baix i amb un avançat equipament per a garantir la comoditat i seguretat dels viatgers, estan composts per cinc cotxes climatizados, dotats amb càmeres de videovigilancia i retrovisión. Així mateix, en tots ells se situaran màquines de expendición i cancel·lació automàtica.
 
Les unitats tenen un pes de 41 tones i amiden 32,4 metres de llarg, 3,6 metres d’alt i 2,4 metres d’ample. La seva potència és de 420 kw i la tensió d’alimentació de corrent continu de 750 volts. Aquests tramvies poden arribar a una velocitat de 70 km per hora.
 
Cadascuna de les composicions té capacitat per a 277 passatgers -sis passatgers per metre quadrat-. Són tramvies totalment accessibles i adaptats al Reial decret 1544/2007, de 23 de novembre pel qual es regulen les condicions bàsiques d’accessibilitat i no discriminació per a l’accés i utilització de les maneres de transport per a persones amb discapacitat.
 
Al llarg del present any s’espera que Bombardier completi la lliura de catorze tramvies, que donaran servei, a més de la citada Línia 2 del TRAM, a l’actual xarxa de FGV.
 
Condicions d’accessibilitat
 
Així, els Bombardier 4.200 tenen pulsadores en llenguatge braille per a la sol·licitud de desocupada. Cada unitat disposa de dues places per a cadires de rodes amb suports lumbares dotades en aquesta zona de pulsadores de sol·licitud de desocupada sensitius per a l’obertura de portes, en les quals no és necessari pressionar, només acostar el dit.
 
Totes les portes d’aquests tramvies tenen so i senyalització lluminosa i acústica visible i audible des de l’interior i des de l’exterior de la unitat per a obertura i tancament de portes. En la zona de cadires de rodes també hi ha identificadors acústics i lluminosos especials per a identificar la porta que es va a obrir.
 
Les unitats tenen a més una franja d’alt contingut cromàtic en l’accés de cada porta, identificació de portes per a persones amb mobilitat reduïda amb símbols SIA (Símbol Internacional d’Accessibilitat), seients específics per a aquest tipus de passatgers i graó mòbil per a reduir distància unitat-andana.
 
Els tramvies estan adaptats al sistema de senyalització i seguretat: ATP (Automatic Train Protecction), al sistema automàtic de canvi d’agulles i al sistema d’Ajuda a l’Explotació (SAE) actualment implantats en la xarxa de TRAM d’Alacant.
 
Les unitats seran propietat de FGV i, en el cas d’aquelles destinades a circular per la futura L-2, l’empresa adjudicatària de l’explotació haurà de pagar un cànon d’amortització de material i un cànon pel cost de manteniment.
 
Más de tretze milions de viatgers han utilitzat el tramvia d’Alacant, des que, en 2003, FGV va recuperar aquest mitjà de transport per a connectar Alacant i El Campello.
 
Alacant es va convertir així en la tercera ciutat espanyola, després de València i Bilbao, a recuperar el tramvia com opció integrada i sostenible de mobilitat. TRAM Metropolità d’Alacant ha passat de transportar en les seves línies de tramvia 23.637 viatgers -xifra registrada a l’agost de 2003- als 233.837 del passat mes de gener de 2011.
 
Actualment, per la xarxa de FGV d’Alacant circulen un total d’onze tramvies Bombardier de la sèrie 4.200 que recorren les línies 3, 4 i la llançadora a La Sangueta.

Notícies relacionades

01 - 12 - 2023

Pradas presenta el nou sistema de traducció de llengua de signes dels Centres d’Atenció al Client de TRAM d’Alacant

La consellera d'Infraestructures ha destacat que esta iniciativa en la qual ha participat Fesord CV facilita l'accés al transport públic...
08 - 07 - 2023

FGV va facilitar la mobilitat de 1,8 persones usuàries en TRAM d’Alacant al juny

Els desplaçaments van suposar un 32,5% més que en 2022 i 449.594 més de viatgers i viatgeres que en el...
29 - 06 - 2023

FGV prestarà servei d’autobús entre Teulada i Calp amb motiu de l’última fase de les obres del nou viaducte sobre el barranc del Quisi en Benissa

La interrupció del servei comença el dissabte 1 de juliol i està prevista per un període aproximat de dues setmanes...