Data
14 de May de 2012

Les estacions de MARQ i Mercat del TRAM d’Alacant han acollit a 5,4 milions d’usuaris en els seus 5 anys

 

La Conselleria d’Infraestructures va posar en servici el tram del TRAM Metropolità d’Alacant comprés entre Mercat Central i El El Campello el 10 de maig del 2007, per la qual cosa ja se ha complit el seu quint aniversari. En la dita data, es van inaugurar les estacions de MARQ i Mercat, les primeres soterrades de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) en la província i va suposar l’entrada en el cor d’Alacant del tranvia, un mitjà de transport públic versàtil, segur, còmode, ràpid i respectuós amb el medi ambient. 

En este lustre, les estacions de MARQ i Mercat han acollit a 5.468.273 viatgers, desglossats en els 1.270.146 de la primera instal·lació i els 4.198.127 de la segona. En l’actualitat, per ambdós passen els tren-TRAM de la Línia 1 i els tranvies de les Línies 3 i 4. Cal assenyalar que, la de Mercat, va ser estació terme de les línies fins a la inauguració en 2010 de la d’Estels.
 
Mercat es va erigir des de la seua inauguració com l’estació més transitada, títol honorífic que va mantindre fins a la posada en servici al juny del 2010 d’Estels, que li va arrabassar el lloc. En l’actualitat, es manté mes a mes en segona posició darrere de la qual hui és estació terme del TRAM.
 
MARQ ha seguit la mateixa evolució. Quan encara no estava en funcionament Estels, alternava la segona i tercera posició amb Benidorm. Amb la cèntrica estació ja en marxa, ara alterna la tercera i la quarta amb la ciutat de la Marina Baixa.
 
Estes infraestructures inaugurades fa cinc anys van permetre millorar la comunicació de la ciutat, a través d’un servici de tramvia i tren-TRAM, amb el front costaner, fins al El Campello, La Vila Joiosa i Benidorm, i continuar amb tren fins a Dénia, facilitant els desplaçaments i permetent comunicacions més àgils i eficaços amb el mínim cost de temps i de recursos.
 
Este primer tram va suposar, a més, la incorporació d’un nou sistema de transport a la xarxa: el tranvia en subterrani, que travessa el centre comercial i administratiu de la capital. La resta de la xarxa, transcorre en superfície, excepte en alguns llocs en què ha sigut necessari soterrar per l’orografia del terreny.
 
Per a l’arribada del TRAM fins al centre d’Alacant va ser necessària la construcció d’una infraestructura tramviària des de Finca Adoc fins al Mercat Central, obra que va realitzar l’Ens Gestor de la Xarxa de Transport i de Ports de la Generalitat (GTP) que va comptar amb un pressupost global pròxim als 110 milions d’euros. Estes obres van incloure l’execució d’un túnel davall la vessant de la muntanya Benacantil, al llarg de l’avinguda Jaume II, d’una longitud aproximada als 700 metros, i les dos primeres estacions subterrànies de la xarxa TRAM: MARQ i Mercat.
 
L’estació de MARQ
 
L’estació de MARQ presa el seu nom del Museu Arqueològic Provincial, i està situada en les seues proximitats. Succeïx a la parada de La Sangueta, i és la primera estació del traçat subterrani del TRAM, que arranca en la muntanya del Benacantil.
 
Disposa d’un única andana de 80 metres de longitud i dos vestíbuls. El primer, es localitza en la plaça circular central corresponent a la glorieta del Doctor Magre, que es deprimix creant una plaça a cel obert, d’uns 1500 metres quadrats de superfície, i al que s’arriba per dos entrades situades en els carrers Senyora Violant i Valero Bermejo.
 
L’altre accés està situat junt amb l’inici de les vessants de la muntanya, en l’alineació amb El carrer Vázquez de Mossa, i ha donat lloc a una xicoteta plaça pública. Junt amb ell, es disposa d’un ascensor per a garantir l’accessibilitat a l’estació de les persones amb mobilitat reduïda. L’estació de MARQ va comptar amb un pressupost pròxim als 15 milions d’euros.
 
L’estació de Mercat
 
L’estació de Mercat està situada davall la confluència de la Rambla i l’avinguda Alfons X el Savi i és, per la seua ubicació, dimensions i equipament, un espai emblemàtic de la xarxa del TRAM.
 
Disposa d’un únic vestíbul, a què s’accedix des de la pròpia Rambla o des del carrer Sant Vicent. A més compta amb una entrada directa des del pàrquing d’Alfons X El Savi. L’estació compta amb quatre escales mecàniques i dos fixes, així com amb dos ascensors de gran capacitat, que comuniquen amb una gran sala d’embarcament, de dos andanes, situada a 20 metros de profunditat.
 
Des del vestíbul s’accedix, així mateix, a una planta intermèdia en què s’ubicarà, en un futur, la sala multiusos TRAM, amb capacitat per a 500 persones. L’estació de Mercat va comptar amb un pressupost pròxim als 30 milions d’euros.

Notícies relacionades

01 - 12 - 2023

Pradas presenta el nou sistema de traducció de llengua de signes dels Centres d’Atenció al Client de TRAM d’Alacant

La consellera d'Infraestructures ha destacat que esta iniciativa en la qual ha participat Fesord CV facilita l'accés al transport públic...
08 - 07 - 2023

FGV va facilitar la mobilitat de 1,8 persones usuàries en TRAM d’Alacant al juny

Els desplaçaments van suposar un 32,5% més que en 2022 i 449.594 més de viatgers i viatgeres que en el...
29 - 06 - 2023

FGV prestarà servei d’autobús entre Teulada i Calp amb motiu de l’última fase de les obres del nou viaducte sobre el barranc del Quisi en Benissa

La interrupció del servei comença el dissabte 1 de juliol i està prevista per un període aproximat de dues setmanes...