Data
30 de January de 2012

Les obres de millora que FGV executa entre Altea i Calp requerixen tallar un tram de la L-9 a partir d’este dilluns

Les obres de millora que Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) executa entre Altea i Calp obligaran a tallar un tram de la Línia 9 (Benidorm-Dénia) del TRAM Metropolità d’Alacant a partir de dilluns que ve.

La Conselleria d’Infraestructures, Territori i Medi Ambient invertirà quasi tres milions d’euros, en concret 2,77 milions, en este projecte per a millorar la seguretat i confort dels usuaris, per al desenrotllament de la qual es fa necessari realitzar uns talls temporals en part de la línia ferroviària. La duració estimada dels treballs és de sis mesos, encara que els talls del servici es produiran només durant aproximadament catorze setmanes.

A partir del 29 d’agost, el servici de trens quedarà interromput entre el baixador d’Olla d´Altea i l’estació de Calp. TRAM habilitarà un servici gratuït d’autobusos com a alternativa per a cobrir este tram ferroviari d’aproximadament huit quilòmetres.

Dos vehicles realitzaran este recorregut per carretera i, en moments puntuals d’especial afluència de viatgers, s’incorporaran unitats de reforç a esta flota.

Entre el baixador d’Olla d´Altea i Calp no hi ha cap altra parada del TRAM. Els autobusos poden realitzar el trajecte per carretera en uns 15 minuts, encara que s’ha previst un poc més de marge en l’itinerari per a tindre en compte el temps que els usuaris empraran a pujar i abaixar del tren i de l’autobús.

Coordinació tren-autobús
A més, FGV ha modificat temporalment els horaris dels trens de la L’entre-9 Benidorm i Olla d´Altea per a facilitar el transbord i coordinar l’arribada dels autobusos amb l’eixida dels trens, sense que vaja a ser necessari suprimir cap de les circulacions.

La Línia 9 va registrar el passat any 700.000 viatgers i, només en el primer semestre de 2011, ja havia transportat 375.633 clients usuaris.

FGV desenvolupa actualment este projecte de consolidació d’uns quants terraplens de la Línia 9 (Benidorm-Dénia), ubicats entre l’Olla d’Altea i Calp. L’obra preveu, entre altres coses, la construcció de dos viaductes en dos dels trams afectats pel desgast del terreny, i la substitució completa del terraplé en altres punts afectats.

FGV ha editat un fullet amb els nous horaris de trens i autobusos per a oferir tota la informació necessària als viatgers. Així mateix, posa al servici dels seus usuaris la web www.tramalicante.com, el telèfon d’atenció al client 900 72 04 72 i els panells informatius de parades i trens de la xarxa TRAM.

Problemes estructurals
Els problemes estructurals en els terraplens del tram ferroviari entre l’Olla d’Altea i Calp afecten un tram de via fèrria d’una longitud aproximada d’un quilòmetre, situat dins del terme municipal d’Altea, entre l’Autopista AP-7 i la carretera N- 332.

En este punt la via del TRAM Metropolità d’Alacant passa per una successió de quatre terraplens separats entre si per trams de desmunte, el traçat curta de la qual transversalment a tres tàlvegs desenvolupats a partir dels relleus situats immediatament al nord del traçat.

L’any 2008, FGV va realitzar una sèrie d’actuacions en la zona, ja que s’havien observat danys i seients que provocaven la necessitat continus batuts i recreixement del balast de la via.

L’actuació desenvolupada llavors va consistir fonamentalment en la substitució de la part superior del terraplé i en la instal·lació de drenatges transversals a la via en la part superior. Igualment, en dos dels trams, es van construir murs d’escullera que en algun cas substituïen als carrils clavats, que servien com a contenció de les terres.

Les actuacions van millorar l’estat dels terraplens, no obstant al llarg de l’any 2010, van aparéixer de nou clavillaments i seients importants que han requerit d’un manteniment continu.

Actualment la línia es manté en servici encara que, lògicament les precaucions necessàries per al pas dels trens requerixen disminuir de manera substancial la seua velocitat en estos trams amb els consegüents retards en el servici prestat.

Projecte necessari
Per això, durant l’any 2010 el TRAM va realitzar estudis geològics i geotècnics de la zona afectada, que han portat a la conclusió que les pluges de caràcter torrencial produïdes en els últims dos anys han provocat el reblaniment de ho terraplenes i altres patologies i problemes en la infraestructura ferroviària que fan necessari este projecte de consolidació en els punts quilomètrics 56+700 A 57+730 de la línia Alacant-Dénia.

La Línia 9 té una miqueta més de 50 quilòmetres de via, per la que circulen sis unitats de trens dièsel de la sèrie 2.500 totalment reformades. El passat any, prop de 700.000 usuaris van utilitzar esta línia per a desplaçar-se entre Benidorm i Dénia o per a arribar a alguna de les díhuits parades del seu recorregut.

En els últims anys FGV ha realitzat un important esforç inversor en esta línia per a modernitzar-la en el seu conjunt com demostra el fet d’haver millorat la freqüència de pas en els últims anys, la reforma dels trens en servici, les obres d’accessibilitat en totes les estacions i parades o els treballs de manteniment i millora de via.

Abans de l’arribada del tren-TRAM a Benidorm, el tram Creueta–Dénia tenia freqüències de 2 hores amb un total de 7 circulacions diàries en cada sentit. Amb l’arribada del tren-TRAM a Benidorm, al juny del 2008, este tram va passar a tindre freqüències d’una hora i un total de 14 circulacions diàries en cada sentit.

Notícies relacionades

01 - 12 - 2023

Pradas presenta el nou sistema de traducció de llengua de signes dels Centres d’Atenció al Client de TRAM d’Alacant

La consellera d'Infraestructures ha destacat que esta iniciativa en la qual ha participat Fesord CV facilita l'accés al transport públic...
08 - 07 - 2023

FGV va facilitar la mobilitat de 1,8 persones usuàries en TRAM d’Alacant al juny

Els desplaçaments van suposar un 32,5% més que en 2022 i 449.594 més de viatgers i viatgeres que en el...
29 - 06 - 2023

FGV prestarà servei d’autobús entre Teulada i Calp amb motiu de l’última fase de les obres del nou viaducte sobre el barranc del Quisi en Benissa

La interrupció del servei comença el dissabte 1 de juliol i està prevista per un període aproximat de dues setmanes...