Data
26 de December de 2022

Les persones usuàries del TRAM d’Alacant valoren amb 8,60 punts el servei del metropolità

Les persones usuàries han atorgat una valoració de 8,60 punts sobre 10 al servei global de transport que presta Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) en la xarxa del TRAM d’Alacant, d’acord amb els resultats de l’Índex de Satisfacció al Client (ISC) 2022, realitzat al setembre, després d’efectuar 1.515 entrevistes entre els viatgers i viatgeres majors de 15 anys de les quatre línies de tramvia, la del tren-TRAM i la del tren dièsel, amb un marge d’error de +2,52% i un nivell de rellevància del 95,5%.
Aquesta puntuació, un notable alt, cobra especial importància en produir-se en un any, com està sent 2022, de recuperació del transport públic després de la pandèmia pel COVID-19, que ha afectat de manera importantíssima al transport públic en general, i al TRAM d’ Alacant en particular.
Així, i malgrat aquesta circumstància, el percentatge d’usuaris i usuàries que considera “satisfactori” el servei que es presta és del 95,6%, dels quals el 35,7% atorga la màxima qualificació de 10 punts. El percentatge que el qualifica de “normal” és del 3,4% i tan sols l’1% restant sent “insatisfacció” amb el seu funcionament.
La valoració per línies assenyala que la L5 (Porta de la Mar-Plaza La Corunya) amb 9,41 se situa al capdavant de trajectes més ben valorats. Li segueixen la L3 (Luceros-El Campello) amb 8,94; la L4 (Luceros-Plaza de La Corunya) amb 8,83; la L1 (Luceros-Benidorm) amb 8,51; la L2 (Luceros-Sant Vicent del Raspeig) amb 8,30; i finalment, la L9 (Benidorm-Dénia) amb 8,08 punts de valoració i en la qual es produeix el desplaçament amb autobús entre Teulada i Dénia a causa de les obres de modernització de la Línia.
El que més i menys agrada 
D’entre les 19 variables valorades pels viatgers i viatgeres en l’enquesta del ISC, relacionats amb el servei que presta FGV a Alacant, la seua àrea metropolitana i Les Marines, setze depassen els 8 punts, dos superen els 7 i la restant obté un 6,98 punts de qualificació.
Els aspectes del servei que han rebut millor valoració per part dels clients i clientes són la senyalització (8,94); l’accessibilitat al tren (8,90); la seguretat en el trajecte (8,89); l’accessibilitat a l’estació (8,89) i la puntualitat (8,77) punts.
Entre els factors menys valorats destaquen la no massificació de persones usuàries en els cotxes (6,98); la seguretat i presència de guardes de vigilància (7,62); la freqüència de pas (7,71); el condicionament (8,06) i la neteja dels trens (8,17).
Malgrat ser les variables que indiquen menor acceptació, totes elles registren valors de “notable”. Cal destacar que el preu dels títols de transport és el valor qualificat en onzena posició, quan històricament sempre se situava en les posicions més baixes.
Aquesta situació no és aliena a les successives iniciatives d’estalvi en el transport públic posades en marxa per la Generalitat de manera pionera des que va començar l’any per a fomentar la mobilitat sostenible, alleujar les despeses dels i les ciutadanes i combatre els efectes de la inflació.
D’aquesta manera, a Alacant, al juny es va realitzar una simplificació del pla zonal del TRAM d’Alacant que ha permés reduir els preus fins a un 50%; s’ha facilitat el transport gratuït els diumenges de maig a agost; s’aplica un descompte addicional d’un 30% des de l’1 de setembre fins al 31 de desembre i ara es facilita la gratuïtat des del 9 d’octubre en el tramvia, tren-TRAM i tren dièsel d’FGV als menors de 31 anys fins al 15 de gener de 2023.
Perfil del viatger
D’altra banda, segons l’informe d’enguany, el nombre de dones que utilitzen els serveis del TRAM d’Alacant suposa el 64,8% del total de persones que viatgen, enfront del 35,2% dels homes. Quant a l’edat, la mitjana se situa entorn dels 34,6 anys, sent el segment de la població d’entre 30 a 49 anys el més significatiu, amb el 33,5%, seguit del de 20 i 29 anys, amb el 30,4%, els de 50 o més anys, amb el 19,3% i, finalment, els menors de 20 anys, amb el 16,8%.
En la Línia 2, majoritàriament d’estudiants que acudeixen a la Universitat, la mitjana d’edat és de 28 anys i el tram entre 20 i 29 anys s’eleva fins al 40,7%.
El 59,5% dels passatgers i passatgeres del TRAM d’Alacant ha realitzat estudis secundaris; un 29,1% posseeix formació universitària i un 11,4% ha efectuat estudis bàsics.
El nivell socioeconòmic dominant és el “mig”, amb el 59,5% dels viatgers i viatgeres, seguit del “alt”, amb el 16,2%; “mig-baix”, amb el 13,6%; el “mig-alt”, amb el 10,1%; i el “baix”, amb el 0,5%.

En conte a l’ocupació, un 57,6% dels clients i clientes del TRAM d’Alacant són treballadors i treballadores per compte d’altri; el 28,6% són alumnes o alumnes; el 5,1% es troba en situació d’atur laboral; el 3,9% és jubilat, jubilada o pensionista; el 2,7% és empresari autònom; i el 2% es declara mestressa o amo de casa.

Notícies relacionades

01 - 12 - 2023

Pradas presenta el nou sistema de traducció de llengua de signes dels Centres d’Atenció al Client de TRAM d’Alacant

La consellera d'Infraestructures ha destacat que esta iniciativa en la qual ha participat Fesord CV facilita l'accés al transport públic...
08 - 07 - 2023

FGV va facilitar la mobilitat de 1,8 persones usuàries en TRAM d’Alacant al juny

Els desplaçaments van suposar un 32,5% més que en 2022 i 449.594 més de viatgers i viatgeres que en el...
29 - 06 - 2023

FGV prestarà servei d’autobús entre Teulada i Calp amb motiu de l’última fase de les obres del nou viaducte sobre el barranc del Quisi en Benissa

La interrupció del servei comença el dissabte 1 de juliol i està prevista per un període aproximat de dues setmanes...