Data
16 de January de 2013

El servei que presta FGV suposa un estalvi a la societat de 73,5 milions d’euros anuals en costos externs

El servei que presta dia a dia Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) a més de 200.000 usuaris en les seues explotacions de Metrovalencia i TRAM Metropolità d’Alacant suposa un estalvi a la societat de 73,5 milions d’euros anuals en cost externs, segons es desprén en aplicar el mètode de càlcul elaborat per la Universitat de Karlsruhe i la consultora suïssa Infras per a fixar el valor econòmic de les externalitats.

Tots els modes de transport porten associats unes despeses directes i tangibles que es tenen en compte a l’hora d’establir el cost del mateix (combustible, manteniment, personal, etcètera) i altres indirectes que no entren en aquests costos ni s’arrepleguen en els balanços econòmics ni en els comptes de pèrdues i guanys però que graven a la societat en general.
 
A aquests costos s’els flama externalitats i comprenen una gran quantitat de components, algun d’ells de difícil quantificació, com és l’accidentabilidad, el canvi climàtic (emissions CO2), la contaminació acústica i atmosfèrica, efectes urbans (ocupació del terreny), l’impacte ambiental i paisatgístic, l’empremta ecològica (costos abans del viatge –Fabricació del vehicle o energia utilitzada- i després del viatge –reciclatge-), congestió de trànsit, etcètera.
 
Per a fer-se una idea, per exemple, d’aquest últim punt, la congestió del trànsit es pot xifrar en 100.000 vehicles més que circularien diàriament per la ciutat de València si l’explotació de Metrovalencia no existira i la majoria dels seus usuaris es posaren davant d’un volant per a recórrer pels carrers de la capital.
 
Des d’aquest punt de vista, la utilització del transport públic en compte d’altres modes de transport mecanitzats, reduïxen considerablement els costos per externalitats, en especial el ferroviari en ser el més ecològic.
 
El càlcul dels estalvis que representa el servei que oferix FGV es realitza mitjançant la hipòtesi de substitució del mode de transport si l’empresa pública de transports autonòmica no existira. Amb la hipòtesi que cada 100 viatges de FGV, entorn de 65 es farien en automòbil, 20 amb autobús i 15 amb motocicleta, l’increment per costos externs estaria en l’entorn dels 70-77 milions d’euros a l’any, depenent de l’escenari (alt o davall) que es prenga dels costos derivats del canvi climàtic, els més difícils de concretar al non existir un consens clar entre els experts. Per això, la mitjana seria 73,5 milions d’euros.
 
Dites 73,5 milions d’euros de mitjana d’estalvi en externalitats per a la ciutadania en general tenen la seua divisió en els 62,5 milions de Metrovalencia i 11 milions del TRAM Metropolità d’Alacant.

Notícies relacionades

01 - 12 - 2023

Pradas presenta el nou sistema de traducció de llengua de signes dels Centres d’Atenció al Client de TRAM d’Alacant

La consellera d'Infraestructures ha destacat que esta iniciativa en la qual ha participat Fesord CV facilita l'accés al transport públic...
08 - 07 - 2023

FGV va facilitar la mobilitat de 1,8 persones usuàries en TRAM d’Alacant al juny

Els desplaçaments van suposar un 32,5% més que en 2022 i 449.594 més de viatgers i viatgeres que en el...
29 - 06 - 2023

FGV prestarà servei d’autobús entre Teulada i Calp amb motiu de l’última fase de les obres del nou viaducte sobre el barranc del Quisi en Benissa

La interrupció del servei comença el dissabte 1 de juliol i està prevista per un període aproximat de dues setmanes...