Data
14 de April de 2012

El TRAM Metropolità d’Alacant supera en 2011 el seu rècord històric de viatgers i supera els sis milions

 

 

El TRAM Metropolità d´Alacant ha batut en 2011 el seu rècord històric de viatgers al superar els sis milions d’usuaris (6.094.930 clients) transportats en les seues quatre línies. Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) ha experimentat en la província un continu creixement en el nombre de passatgers en l’última dècada, especialment a partir de 2007, any en què es van inaugurar les primeres estacions subterrànies i el primer tram de la Línia 4 que dóna servici a la platja de Sant Joan.

 
La Línia 3 (Estels-Venda Lanuza) del TRAM és la que ocupa la primera posició amb 2.287.305 viatgers, seguida per la Línia 1 (Estels-Benidorm) amb 1.951.891 desplaçaments, la Línia 4 (Estels-Platja de Sant Joan) amb 1.129.065 viatgers i la Línia 9 (Benidorm-Dénia) amb 726.669 viatgers.
 
L’estació d’Estels, amb 921.819 viatgers és l’estació amb major registre d’usuaris al llarg de l’any. Li seguix la de Mercat, amb 706.039. En tercer lloc figura l’estació de Marq que xifra el seu nombre de viatgers en 320.884. La quarta posició l’ocupa l’estació de Benidorm amb 255.999 viatgers i l’estació de La Creueta, amb 127.118, figura en la quinta posició.
 
El registre de viatgers anuals de l’empresa mostra que esta ha passat dels 2.726.882 usuaris desplaçats en 2007, a superar la xifra dels sis milions. És a dir, en quatre anys s’ha duplicat el volum de passatgers que trien el TRAM per a realitzar els seus desplaçaments per la província alacantina.
 
En 2010, el TRAM va registrar la xifra de 5.240.971 superada en quasi un milió més de viatgers en l’últim exercici, any que l’empresa tanca amb un increment superior al 15 per cent.
 
En l’última dècada, vàries fites han marcat el desenvolupament d’esta infraestructura i possibilitat que actualment siga vista pels ciutadans com un dels mitjans de transport més ràpids i còmodes. El primer moment significatiu va ser la posada en marxa en 2003 dels primers tramvies entre Alacant i El El Campello que van substituir als trens dièsel –El conegut Trenet- en este tram.
 
En 2007, es va produir l’obertura de les dos primeres estacions subterrànies, MARQ i Mercat, que permetia introduir la infraestructura metropolitana en l’entramat urbà de la capital. En esee mateix any es va inaugurar el primer tram de la L-4 per a donar servici a la zona de Miriam Blasco, un dels principals nous nuclis urbans de població d’Alacant.
 
Un any més tard, FGV es convertia en la primera ciutat d’Espanya a posar en servici unitats de trenes-TRAM per a connectar les ciutats d’Alacant i Benidorm sense necessitat de transbords, i gràcies a les obres realitzades per a reconvertir, electrificar i aprofitar el traçat de l’antic ferrocarril de via estreta.
 
Finalment, a finals de 2009 va quedar inaugurat el segon tram de la L-4 que discorre pel Cap de les Hortes i l’Av. Costa Blanca i uns mesos més tard, al juny del 2010, es va obrir l’estació d’Estels, després d’una impressionant obra d’enginyeria que va permetre portar el TRAM al cor d’Alacant.
 
Creixent satisfacció dels viatgers
 
Totes estes millores i l’esforç de l’empresa per donar un correcte servici als seus passatgers han fet que els usuaris del TRAM estan cada vegada més satisfets amb el TRAM. Així es desprén de l’Índex de Satisfacció del Client (ISC) de l’any 2011 en el que els viatgers fan una valoració global molt positiva del servici i ho puntuen amb un 8,34 sobre 10.
 
L’ISC realitzat enguany mostra, entre altres coses, que el 97 per cent dels clients del TRAM manifesta un elevat índex de satisfacció amb el servici i només un 0,7 per cent diu estar insatisfet. Els viatgers destaquen sobretot la puntualitat, la rapidesa en el transbord i la neteja dels trens i tramvies de FGV.
 
El perfil dels usuaris que utilitzen el TRAM, segons les enquestes realitzades, es concreta en una dona, de nacionalitat espanyola, amb una mitjana d’edat de 39,3 anys, amb un nivell d’estudis mitjans (FP-BUP-COU), de classe social també mitja, que treballa per compte d’altri, que residix en la província d’Alacant i que no disposa de vehicle particular per a realitzar els desplaçaments.
 
Motius del viatge
 
El motiu més habitual del viatge és per qüestions de treball amb un 36,8 per cent, seguit de l’oci amb un 25,4 per cent. Els següents motius són els trasllats per visites (9,2 per cent), les gestions (7,9 per cent), les compres (7,5 per cent) o el turisme (6 per cent).
 
Quant al tipus de bitllet, el més utilitzat és la targeta móbilis amb la que viatja un 46,5 per cent dels clients, seguit del bitllet senzill que és utilitzat pel 20,5 per cent dels usuaris.
 
Lloc de compra del bitllet
 
A més, l’estudi revela que el 44 per cent dels usuaris del TRAM compra el seu bitllet en les màquines expenedores que estan ubicades en les estacions i en els trenes-TRAM i tramvies; un 23,2 per cent ho ha tret en alguna de les màquines expenedores ubicades en tota la flota de tramvies i trenes-TRAM, i un 20,9 per cent en les màquines automàtiques de les estacions.
 
Estos dispositius són terminals modernes, fàcils d’usar i que permeten traure i recarregar qualsevol dels bitllets i targetes vàlids en la xarxa TRAM, tant si estan integrats com si no ho estan. L’usuari pot pagar en elles tant amb diners en efectiu com amb una targeta de crèdit. Cada any són més els viatgers que utilitzen estes terminals per a comprar el seu títol de transport.
 
Encara així, encara tres de cada deu viatgers adquirira el seu títol de transport en les taquilles assistides per personal de FGV, i la resta ho fa en altres punts de venda com a estancs i quioscos o directament als interventors.

Notícies relacionades

01 - 12 - 2023

Pradas presenta el nou sistema de traducció de llengua de signes dels Centres d’Atenció al Client de TRAM d’Alacant

La consellera d'Infraestructures ha destacat que esta iniciativa en la qual ha participat Fesord CV facilita l'accés al transport públic...
08 - 07 - 2023

FGV va facilitar la mobilitat de 1,8 persones usuàries en TRAM d’Alacant al juny

Els desplaçaments van suposar un 32,5% més que en 2022 i 449.594 més de viatgers i viatgeres que en el...
29 - 06 - 2023

FGV prestarà servei d’autobús entre Teulada i Calp amb motiu de l’última fase de les obres del nou viaducte sobre el barranc del Quisi en Benissa

La interrupció del servei comença el dissabte 1 de juliol i està prevista per un període aproximat de dues setmanes...