Data
25 de October de 2009

Els usuaris valoren el servici de Metrovalencia amb una nota de 7,56, la millor puntuació obtinguda des de 1999

  • Les línies de metro superen en puntuació al servici que presta el tramvia
  • La Línia 1 és la que ha registrat un major increment en la valoració
Els usuaris de la xarxa de Metrovalencia qualifiquen amb un 7,56 el servici que presta l’empresa, segons es desprén dels resultats de l’Índex de Satisfacció del Client (ISC) 2009 que ha presentat hui la directora gerent de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), Marisa Gràcia. Este estudi, realitzat el passat mes de maig sobre un total de 3.019 entrevistes, permet conéixer el perfil i característiques dels viatgers de metro i tramvia, així com la valoració que estos atorguen al servici. Respecte a este últim aspecte, el nivell de satisfacció global dels usuaris sobre 2008 augmenta en 0´32 punts.
 
La Línia 3 (Rafelbunyol-Aeroport) és la millor valorada amb un 7,77 per damunt de la Línia 5 (Aeroport-Torrent Avinguda-neptú) amb 7’67 punts, mentres que la Línia 1 (Vila-nova de Castelló –Llíria/Bétera) es convertix en la tercera millor puntuada, per la qual cosa les línies tramviàries 4 (Doctor Lluch-Mas del Rosari) i 6 (Tossal del Rei-Marítim Serradora) passen a ser les menysapreciades.
 
Gràcia ha explicat que “amb estos resultats el servici de Metrovalencia aconseguix uns resultats semblants als aconseguits en 1999, any posterior de l’arribada del metro al centre de la ciutat, alhora que la Línia 1 aconseguix la millor valoració d’estos últims anys. També cal destacar que són els usuaris més habituals els que millor valoren este servici”. La responsable de l’empresa hi ha assenyalat que “estes dades exemplifiquen que Metrovalencia és una empresa fiable que complix amb el seu compromís de servici, flexible, oberta les demandes de la societat, i accessible per a tots els viatgers”.
 
Per a la directora gerent de FGV “l’execució del Pla d’Actuació de Línia 1, amb la incorporació de nou material mòbil, la renovació de via i les millores en matèria d’accessibilitat, junt amb l’esforç que realitza el conjunt de l’empresa en l’atenció directa als usuaris, l’estabilitat social aconseguida i la incorporació d’innovacions tecnològiques com la Targeta sense Contacto-Mobilis són claus a l’hora d’aconseguir el respatler dels viatgers de Metrovalencia”.
 
Els aspectes del servici que han rebut millor valoració són la rapidesa, puntualitat, compromís mediambiental, senyalització, neteja de trens i estacions i seguretat en el trajecte. Al contrari els menys valorats són el preu, la massificació de viatgers, moviments bruscos, l’amabilitat dels vigilants, la temperatura adequada i la freqüència de pas. En este sentit, Gràcia hi ha assenyalat que “les valoracions positives reflectixen l’esforç que, dia a dia, es realitza per tots els treballadors, mentres que les qüestions menys valorades són aspectes que, sens dubte, es tenen en compte i que es van resolent de manera periòdica amb actuacions que estan en marxa com la incorporació de nous trens o la millora de les freqüències de pas”
 
Influència de la crisi
 
Segons les dades d’este estudi el 14,5 dels usuaris han modificat enguany els seus hàbits d’ús del transport. Els motius d’este canvi es produïxen en un 46,8 per cent per canvi de domicili, treball o estudis, el 39,5 per comoditat, un 10,7 per cent pel preu del combustible i un 5,9 com a conseqüència d ela crisi econòmica.
També ha augmentat la quantitat d’usuaris que preferixen anar amb metro d’un 36% ha passat a un 48%. En este percentatge un 54% és degut a causes externes com a falta d’aparcament, per no tindre cotxe o no haver-hi transport públic.
 
Perfil dels usuaris i característiques d’ús
 
El perfil dels usuaris que utilitzen Metrovalencia, segons l’ISC 2009, es concreta en una dona, de nacionalitat espanyola, amb una mitjana d’edat de 34,3 anys, amb un nivell d’estudis mitjans, de classe social també mitja, que treballa per compte d’altri, que residix en la província de València i que no disposa de vehicle particular per a realitzar els desplaçaments. El 69 per cent dels més de 70 milions de passatgers del passat any és dona, enfront del 31 per cent d’hòmens. Quant a l’edat, la mitjana ha augmentat fins a situar-se en els 34,3 anys, sent el segment de la població d’entre 30 i 39 anys més significatiu. Al contrari, el col·lectiu de 60 anys o més, és el que menys utilitza el suburbà i el tramvia.
 
El perfil sociodemogràfic dels usuaris de Metrovalencia assenyala que els estudis mitjans (FP, BUP i COU) són els majoritaris, concentrant el 39.7 per cent del total. Els estudis universitaris ocupen un 36.4 per cent i els bàsics un 23.9 per cent. La classe social més abundant entre els viatgers de metro i tramvia és la mitjana, amb un 40.4 per cent del total, seguida d’alta i mitjana alta, amb un 35.9 per cent i la baixa, amb el 23.7 per cent. Quant a les característiques d’utilització del metro, els usuaris ho utilitzen tots els dies laborables amb un percentatge 64,9 per cent, seguit de dos o tres dies a la setmana amb un percentatge de 18,9 per cent. El tipus de bitllet més utilitzat és el Bonometro, seguit del bitllet senzill.
 
El motiu del viatge és per qüestions de treball amb un 50,1 per cent seguit d’estudis que ocupa un 19,6 per cent, la qual cosa significa que disminuïx un 1,7 per cent respecte a l’any anterior. Quant a les línies, la L5 predomina per treball mentres que la 4 i la 6 per estudis. El número mitjà de viatges per setmana que realitza l’usuari de Metrovalencia és de 8,54 desplaçaments, la mitjana existent entre el 45,8 per cent de passatgers que van utilitzar este transport deu vegades de dilluns a diumenge. El 10 per cent dels usuaris que utilitzen els servicis de Metrovalencia són estrangers mentres que més del 50 per cent procedixen de la ciutat de València, i ja en pitjor mesura de Torrent , Mislata i altres poblacions de la província per les quals passa la xarxa de Metrovalencia.
 
 
 

Notícies relacionades

01 - 12 - 2023

Pradas presenta el nou sistema de traducció de llengua de signes dels Centres d’Atenció al Client de TRAM d’Alacant

La consellera d'Infraestructures ha destacat que esta iniciativa en la qual ha participat Fesord CV facilita l'accés al transport públic...
08 - 07 - 2023

FGV va facilitar la mobilitat de 1,8 persones usuàries en TRAM d’Alacant al juny

Els desplaçaments van suposar un 32,5% més que en 2022 i 449.594 més de viatgers i viatgeres que en el...
29 - 06 - 2023

FGV prestarà servei d’autobús entre Teulada i Calp amb motiu de l’última fase de les obres del nou viaducte sobre el barranc del Quisi en Benissa

La interrupció del servei comença el dissabte 1 de juliol i està prevista per un període aproximat de dues setmanes...