Data
05 de April de 2012

FGV complix hui el 25 aniversari de la seua entrada en servici en les explotacions de València i Alacant

 25 años de servicio comercialFerrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) complix hui el 25 aniversari dels seus primers servicis comercials, l’1 de gener de 1987, en les explotacions de València i Alacant, després d’assumir la Comunitat Valenciana el 13 de juny de 1986 les competències dels servicis ferroviaris explotats per Feve (Ferrocarrils Espanyols de Via Estreta) i de constituir-se per llei el 10 de novembre d’eixe mateix any l’entitat coneguda hui en dia com FGV.

En este quart de segle, l’empresa pública de transports adscrita en l’actualitat a la conselleria d’Infraestructures, Territori i Medi Ambient ha transportat a 1.030.393.850 viatgers entre Metrovalencia i TRAM Metropolità d’Alacant en 9.125 dies de servici, la qual cosa suposa una mitjana de 112.919 clients diaris.
 
La consellera d’Infraestructures, Territori i Medi Ambient, Isabel Bonig, ha declarat que el XXV aniversari de FGV “és una mostra evident de l’aposta de la Generalitat per un transport públic com el ferrocarril, el mig mediambientalment més sostenible que existix, i que és capaç de garantir la mobilitat de milers de valencians diàriament de manera còmoda, ràpida i segura”.
 
En una data tan assenyalada, la consellera ha volgut mostrar el seu decidisc suport i el de la Generalitat “a una manera de transport que està cridat a erigir-se com el més important de la Comunitat Valenciana per les seues característiques d’ús massiu entre la població i que comporta un infinitat de beneficis per a una societat cada vegada més exigent en els estàndards de la seua qualitat de vida”.
 
Dades comparatives 1987-2011
 
En esta dos dècades i mitja, FGV ha passat de transportar a 17 milions de viatgers en els seus inicis en 1987 a 71 milions en 2011. La xarxa ha passat de tindre 209 quilòmetres en la data de la seua inauguració a 275 quilòmetres en l’actualitat, mentres que les estacions han augmentat de les 106 inicials a les 193 actuals.
 
El nombre de línies es van situar en un principi en 6 i ara són 9, mentros que el parc mòbil de FGVsuma hui 150 unitats entre trens, tren-TRAM, metros i tranvies, enfront dels 95 trens inicials.
 
Quant al nombre d’empleats, FGV va iniciar el seu camí en 1987 amb una plantilla de 882 treballadors, els que van passar de FEVE, als 1.851 d’enguany.
Ampliació de la xarxa de Metrovalencia
 
En el cas de València, FGV ha crescut alhora que ho han fet València i la seua àrea metropolitana, després de l’1 de gener de 1987, i com a primer pas a la implantació d’una futura xarxa de metro, el 8 d’octubre de 1988 es va obrir el primer tram subterrani de la xarxa de València que, a través d’un recorregut de 7 quilòmetres, va unir les línies de rodalia de Llíria, Bétera i Rafelbunyol, situades al nord de la ciutat, amb la línia de Villanueva de Castellón, localitzada en el sud.
 
Al maig de 1994 es va posar en servici el primer tram de la Línia 4 de tranvia. Amb esta actuació València va ser pionera a Espanya en la reimplantació d’este sistema de transport. El primer tram de la Línia 4 del tranvia tenia 9,7 quilòmetres de longitud i comptava amb 21 estacions.
 
Al setembre de 1998 es va prolongar la Línia 3 des de l’estació de Alameda (inaugurada en 1995) fins a la d’avinguda del Cid i es va posar en servici el ramal entre Colon i Jesús. Esta actuació va constituir un fita clau en l’evolució de Metrovalencia i en el desenvolupament del transport públic de la capital i la seua àrea metropolitana a l’arribar al cor de la ciutat, tant de financer, com empresarial i comercial. A més, s’aconseguia la connexió amb Renfe, gràcies a l’estació de Xàtiva.
 
Després de diverses ampliacions en 1999, com l’arribada del tranvia fins a Televisió Valenciana (TVV) i Fira València i del metro fins a Mislata-Almassil, en 2001 es va inaugurar la nova estació d’Entroncament, que es convertix en un important eix intermodal de València i la seua àrea metropolitana. La nova estació servix de connexió entre la Línia 1 de metro (ja fusionats els trajectes de Llíria i Bétera) i la Línia 4 de tranvia i permet l’intercanvi amb els autobusos de l’EMT i Metrobús.
 
A l’abril del 2005 es va posar en servici el primer tram de la nova Línia 5, que proporcionarà en el futur un enllaç entre la fatxada marítima de València (Balcó al Mar) i l’Aeroport de Manises. El primer tram compta amb tres noves estacions (Aragón, Amistat i Ayora) i 2,3 quilòmetres de recorregut.
 
En 2007 es va aconseguir la comunicació Port-Aeroport. A l’abril es va posar en servici la nova estació d’intercanvi de la Línia 5 Marítim Serradora i la prolongació de la línia, en superfície, fins a la dàrsena del Port (parada de Neptú). En l’altre extrem de la Línia 5, el mateix mes es va obrir al públic el tram de prolongació entre Mislata-Almassil i l’Aeroport de Manises. Amb l’obertura d’estos nous trams la Línia 5 es culmina la configuració d’un important eix de transport públic que connecta els tres grans centres generadors de mobilitat de l’àrea metropolitana: port, aeroport i estació central de Renfe.
 
Però eixe any 2007 va albergar un fita més, ja que a l’octubre es va posar en servici la primera fase del Tramvia Orbital (línia 6) que cobrix el trajecte entre la plaça Tossal del ReI i l’estació de Marítim-Serrería a través d’un recorregut de 9,2 quilòmetres.
Com últimes actuacions, cal destacar la inauguració al desembre del 2010 les estacions subterrànies d’Alboraya (Palmar-te i Peris Aragó) i les de Benimámet i Els Carolinas-Fira al maig del 2001.
 
TRAM d’Alacant
 
Pel que fa al TRAM Metropolità d’Alacant, a més de l’1 de gener de 1987, cal destacar que, al març de 1999, es va posar en marxa, en fase de proves, una línia de tranvia que a través d’un recorregut de 675 metres, en plataforma reservada, connectava la Porta del Mar amb l’estació de FGV d’Alacant, per a continuar posteriorment fins a la parada de la platja de l’Albufereta, compartint via amb el ferrocarril.
 
L’èxit de l’experiència i l’excel·lent acollida dispensada per la ciutadania d’Alacant al tramvia, va determinar a la Infraestructures, Territori i Medi Ambient a la redacció d’un avantguardista projecte tranviari que donaria solució al transport públic de la ciutat d’Alacant i la seua àrea metropolitana i proporcionarà un avançat model de connexió a l’eix Alacant-Benidorm-Altea.
 
Amb les obres iniciades en 2001, el 15 d’agost del 2003 es va posar en servici el primer tram de tranvia entre l’estació de Porta del Mar d’Alacant i El El Campello. L’11 de maig del 2007 es va inaugurar un nou tram del TRAM Metropolità d’Alicantecomprendido entre La Isleta i Mercado i s’inauguraven les primeres estacions subterrànies, les de Mercat i MARQ.
 
El 15 de juny d’este mateix any es va inaugurar el ramal Al Cabo de las Huertas, corresponent a la Línia 4, que permetia donar servici a la nova zona de platges.
 
El 30 de juliol va marcar un important avanç en el projecte del TRAM, amb la inauguració de la Línia 1, l’única en servici en eixe moment. La Línia 1 connectava les estacions de Mercat a Alacant i Creueta, en la localitat de La Vila Joiosa, acostant ambdós municipis.
 
El 2 de juny del 2008, s’inaugurava l’ampliació del TRAM fins a Benidorm de la Línia 1. Esta inauguració suposava que els transbords a la Línia 9, que fins al moment es realitzaven en l’estació de Creueta, en La Vila Joiosa, passaven a realitzar-se en l’estació de Benidorm.
 
El 19 de desembre del 2009 es va posar en funcionament la prolongació de la Línia 4 del tranvia pel Cap de les Hortes i la platja de Sant Joan. L’ampliació de la Línia 4 va suposar la posada en marxa de 4,5 quilòmetres de via electrificada.
 
Però si cal destacar un fita especial en el TRAM d’Alacant, este va ser el que es va produir el 18 de juny del 2010, quan es va inaugurar l’estació d’Estels que va suposar l’arribada del TRAM al cor d’Alacant i al seu centre econòmic, administratiu i comercial.
 
 
 
 

 
 

Notícies relacionades

01 - 12 - 2023

Pradas presenta el nou sistema de traducció de llengua de signes dels Centres d’Atenció al Client de TRAM d’Alacant

La consellera d'Infraestructures ha destacat que esta iniciativa en la qual ha participat Fesord CV facilita l'accés al transport públic...
08 - 07 - 2023

FGV va facilitar la mobilitat de 1,8 persones usuàries en TRAM d’Alacant al juny

Els desplaçaments van suposar un 32,5% més que en 2022 i 449.594 més de viatgers i viatgeres que en el...
29 - 06 - 2023

FGV prestarà servei d’autobús entre Teulada i Calp amb motiu de l’última fase de les obres del nou viaducte sobre el barranc del Quisi en Benissa

La interrupció del servei comença el dissabte 1 de juliol i està prevista per un període aproximat de dues setmanes...