Data
18 de February de 2010

FGV i la UMH d’Elx desenrotllaran un estudi per a predir els efectes de les vibracions del TRAM d’Alacant




Firma conveni FGV-UMH 

La directora gerent de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), Marisa Gràcia, i el vicerector d’Investigació i Desenrotllament Tecnològic de la Universitat Miguel Hernández (UMH) d’Elx, Salvador Viniegra, han firmat un conveni de col·laboració per al desenrotllament d’un model predictiu de vibracions derivades del traçat d’un tramvia en un entorn urbà.

L’objectiu general d’este acord és la realització i posterior validació d’un model predictiu elaborat per mitjà del mètode d’elements finits emprant el programari ANSYS que permeta avaluar les vibracions produïdes pel pas del tramvia en un entorn concret, podent ser extrapotat a qualsevol cas.

Amb este estudi, FGV –  TRAM pretén predir i avaluar les molèsties que les vibracions conseqüència del desplaçament dels tramvies pot ocasionar a les persones que habiten en les proximitats de les vies del TRAM Metropolità d’Alacant, i inclús en les estructures que estan al seu voltant.

La directora gerent de FGV ha destacat la importància d’este conveni com a aposta de futur i ha subratllat que “tot el que tinga a veure amb vibracions i sorolls relacionats amb el nostre transport i que puguen causar molèsties a veïns ens preocupa i és digne d’estudi”. I ha ressaltat que amb este acord “unim coneixement amb el projecte més emblemàtic i de futur per a Alacant”. Marisa Gràcia ha afegit que este estudi serà una ferramenta imprescindible per als constructors del TRAM i dels seus vehicles.

Per la seua banda, Salvador Viniegra, qui es va mostrar molt satisfet de poder treballar junt amb FGV i la possibilitat que li brinda per a dur a terme la transferència de coneixement dels investigadors de la UMH, hi ha assenyalat que “si som capaços de predir les vibracions que poden produir els tramvies en el seu desplaçament a l’hora de definir el seu traçat, serem més competitius”.

De la mateixa manera s’ha pronunciat el responsable del desenrotllament d’este estudi, el professor Ramón Peral Orts, enginyer investigador adscrit al Departament d’Enginyeria de Sistemes Industrials de la UMH. “Si podem predir les vibracions i sorolls que pot comportar el pas del tramvia per un determinat tram abans de realitzar les obres es podrà estalviar diners, ja que les solucions correctores són més cares”, ha afirmat.

Altres objectius de l’estudi amb un caràcter més particular, seran la recopilació de documents existents sobre el tema i estudi d’antecedents i l’estudi de càrregues que permeta realitzar posteriorment el model per mitjà del programari ANSYS. A més, es durà a terme una simulació del model proposat a fi d’obtindre els nivells de vibracions, es prendran mesures experimentals “in situ” i es compararan els valors obtinguts per als nivells de vibracions obtinguts per mitjà de les mesures “in situ” per a la validació del model.

Per a la realització d’este estudi el professor Ramón Peral comptarà amb la col·laboració de l’enginyer investigador i Doctor en Enginyeria Emilio Velasco Sánchez, l’enginyera investigadora Nuria Campillo Davó, i l’enginyer investigador Héctor Campello Vicente.

L’acord té una vigència de quatre mesos, temps estimat per al desenrotllament d’este estudi, podent prorrogar-se sempre que ambdós parts ho consideren necessari i siga acordat de forma expressa amb suficient antelació.

Metodologia de treball

El procediment empleat per a la realització de l’estudi contempla quatre fases diferenciades:

·          La primera fase consta d’una recopilació de documentació i l’estudi d’antecedents.

·          En la segona fase, es realitzarà una presa de mesures “in situ” de les vibracions produïdes pel pas del tramvia en distints punts i distàncies de la via a fi d’obtindre una sèrie de dades amb què poder comparar el model realitzat per mitjà del mètode d’elements finitament i posteriorment validar-ho.

·          En la tercera fase, es referència a la modelització predictiva, en la que emprant les dades dels estudis geotècnics, característiques del tramvia, característiques de la via i per mitjà del programari ANSYS es realitzarà un model pel mètode d’elements finits que permetrà predir els nivells de vibració produïts pel pas del tramvia.

·          Posteriorment, en la quarta fase, es farà una comparació de les dades obtingudes en els mesuraments “in situ” amb els valors de vibració que s’han obtingut per mitjà del model d’elements finits realitzat, a fi de realitzar una validació del model i realitzar les modificacions que es consideren.

 

 

Notícies relacionades

01 - 12 - 2023

Pradas presenta el nou sistema de traducció de llengua de signes dels Centres d’Atenció al Client de TRAM d’Alacant

La consellera d'Infraestructures ha destacat que esta iniciativa en la qual ha participat Fesord CV facilita l'accés al transport públic...
08 - 07 - 2023

FGV va facilitar la mobilitat de 1,8 persones usuàries en TRAM d’Alacant al juny

Els desplaçaments van suposar un 32,5% més que en 2022 i 449.594 més de viatgers i viatgeres que en el...
29 - 06 - 2023

FGV prestarà servei d’autobús entre Teulada i Calp amb motiu de l’última fase de les obres del nou viaducte sobre el barranc del Quisi en Benissa

La interrupció del servei comença el dissabte 1 de juliol i està prevista per un període aproximat de dues setmanes...