Data
15 de March de 2010

Les plaques solars fotovoltaiques de FGV a València i Alacant han produït 3.123.304 kwh durant 2009

 

La instal·lació de panells solars en les cobertes dels tallers de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) ha permés la producció de 3.123.304 kilowatios hora (kwh) durant 2009, la qual cosa equival a deixar d’emetre de gener a desembre 3.643,85 tones de CO2 a l’atmosfera.
 
L’energia solar fotovoltaica basa el seu funcionament a transformar l’energia del sol, inesgotable i neta, en energia elèctrica. La llum solar, a l’incidir en les cèl·lules dels panells de silici, es transforma en la dita energia. El corrent continu generada pels mòduls es transforma en corrent alterna en l’inversor i el transformador eleva el voltatge fins al nivell de tensió de la xarxa elèctrica a què s’exporta.
 
FGV, d’acord amb la seua Declaració de Sostenibilitat que fixa l’optimització dels consums energètics i el compromís d’emprar energia renovable per a disminuir les emissions contaminants a l’atmosfera, va acabar d’instal·lar al setembre del 2008 un total de 10.400 panells solars fotovoltaics en les cobertes dels tallers de l’empresa, situats a València (Machado, Tarongers i València Sud) i Alacant (El Campello), que es van connectar i van començar a produir energia en el mes d’octubre.
 
La dita instal·lació s’ha realitzat sobre una superfície de 18.000 metres quadrats, la qual cosa suposa la major instal·lació de plaques fotovoltaiques situades en cobertes industrials a la Comunitat Valenciana i una de les majors d’Espanya de caràcter públic.
 
En concret, la instal·lació de València Sud ha produït 1.354932 kwh, la d’El Campello 755.389, la de Machado 610.686 i la de Tarongers 402.297 kwh. La suma aconseguix els 3.123.304 kilowatios hora en un any, la qual cosa suposa assolir els objectius previstos per al conjunt de l’exercici, concretats a superar els 3.000.000 kwh, la qual cosa equival al consum de més de mil vivendes, en concret, 1042 durant 2009.
 
Inversió rendible
 
L’actuació de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana, pressupostada en 10.141660,62 euros i que s’amortitzarà en una dècada quan la vida mitjana dels panells és de 25 anys, suposarà per a FGV un estalvi anual d’1,3 milions d’euros en la factura elèctrica.
 
L’adjudicació d’esta actuació s’ha dut a terme per lots. El subministrament i instal·lació de plaques solars fotovoltaiques en els tallers de la xarxa de Metrovalencia ha ascendit a 6,8 milions d’euros, mentres que en els tallers d’El Campello a Alacant la col·locació d’estes plaques ha comportat una inversió de 3,2 milions d’euros.
 
Nou projecte
 
Donada esta experiència positiva, la direcció de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana està contemplant un nou projecte per a la instal·lació d’una segona fase de plaques solars en la zona de València Sud, ocupant per a això la superfície actualment dedicada a aparcament dissuasori per a aquells viatgers que estacionen el seu vehicle i prenen el metre per a desplaçar-se al centre de València.
 
Per a no perdre esta funcionalitat, que FGV creu imprescindible mantindre, està en estudi la construcció d’una estructura metàl·lica amb un forjat superior de caràcter tècnic, sobre el qual se situarien les estructures, ja més lleugeres, per a suport dels panells solars en dent de serra. D’esta manera, a nivell de sòl es mantindria l’aparcament i per damunt del mateix i davall del forjat tècnic es deixaria una reserva d’espai per a distints usos futurs.
 
La superfície a ocupar en este segon projecte seria de 4.000 metres quadrats i el pressupost necessari, segons els estudis, aconseguiria els 7.920.000 €. Amb la instal·lació d’esta segona fase de plaques solars fotovoltaiques s’aconseguiria una potència addicional de 460 KW amb una capacitat de producció de 710.000 KWh/any. D’acord amb l’actual tarifa oficial establida pel Ministeri d’Indústria i Comerç, suposaria uns ingressos de 220.000 euros a l’any.
 
Compromís amb el desenrotllament sostenible
 
Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana té un decidit compromís pel desenrotllament sostenible, que s’ha concretat en l’elaboració de distintes accions emmarcades en la Declaració de Sostenibilitat i en l’adhesió a la Carta de Sostenibilitat de la Unió Internacional de Transport Públic (UITP). La pròpia activitat de FGV a València i Alacant suposa un estalvi anual en emissions de CO2 a l’atmosfera que supera ja les 91.530 tones a l’any.
 
Segons un estudi elaborat per la Universitat de Karlsruhe (Alemanya) i la consultora suïssa Infras, el servici de Metrovalencia i el TRAM d’Alacant permet estalviar prop de 65 milions d’euros al reduir els desplaçaments en vehicles privats i en concepte d’externalitats (contaminació atmosfèrica, canvi climàtic, congestió urbana, sorolls, segurs, accidents, etcètera).
 

Notícies relacionades

01 - 12 - 2023

Pradas presenta el nou sistema de traducció de llengua de signes dels Centres d’Atenció al Client de TRAM d’Alacant

La consellera d'Infraestructures ha destacat que esta iniciativa en la qual ha participat Fesord CV facilita l'accés al transport públic...
08 - 07 - 2023

FGV va facilitar la mobilitat de 1,8 persones usuàries en TRAM d’Alacant al juny

Els desplaçaments van suposar un 32,5% més que en 2022 i 449.594 més de viatgers i viatgeres que en el...
29 - 06 - 2023

FGV prestarà servei d’autobús entre Teulada i Calp amb motiu de l’última fase de les obres del nou viaducte sobre el barranc del Quisi en Benissa

La interrupció del servei comença el dissabte 1 de juliol i està prevista per un període aproximat de dues setmanes...