Data
12 de September de 2014

L’estació d’Estels del TRAM d’Alacant, en la Biennal d’Arquitectura de Venècia

L’estació d’Estels del TRAM Metropolità d’Alacant ha sigut seleccionada pel pavelló d’Espanya per a estar present, junt amb altres onze edificacions, en la Biennal d’Arquitectura de Venècia que es va inaugurar el passat dia 7, en la que participen 65 països i on el públic assistent pot conéixer fins al 23 de novembre l’evolució que ha viscut l’arquitectura en tot el món al llarg de l’últim segle, a través dels seus pavellons nacionals i dels seus esdeveniments col•laterals. Cal recordar que la instal•lació de FGV va ser finalista en els prestigiosos premis FAD d’Arquitectura i Interiorisme de 2011.

L’obra de l’arquitecte Javier García-Solera encaixa perfectament en la mirada al “interior” que el comissari del pavelló d’Espanya, Iñaki Ábalos, ha triat per a aquesta ocasió per a expressar com un limitat nombre de temàtiques lligades al comportament ambiental, i pròpies de la situació climàtica espanyola, han servit per a configurar una arquitectura que s’exemplifica amb dotze obres notables de radical contemporaneïtat, però lligades a una sòlida tradició.

Aquesta continuïtat ha contribuït a la imatge positiva que projecta l’arquitectura espanyola en l’àmbit internacional com una arquitectura contemporània que sap combinar la identitat cultural, històrica i artística del seu patrimoni, amb la innovació i la modernitat, de la que forma part Estels.

El pavelló d’Espanya proposa una reflexió sobre la Importància de l’interior dels edificis I reivindica que “la forma, la matèria i l’energia es relacionen de manera més complexes que la pura moda”, en paraules d’Iñaki Ábalos.

L’exposició es concreta en dotze obres recents -només dos d’elles de l’àmbit ferroviari, l’estació d’Adif de Logronyo i Estels- en un laberint de recintes que recorre dotze interiors, plasmats pel fotògraf José Hevia, que potencien l’experiència de l’interior com quelcom fonamental de l’arquitectura i com a exemple del que pot aportar l’arquitectura contemporània espanyola al futur de la disciplina.

El visitant de la Biennal es troba amb una imatge única de cada un dels dotze edificis, però amb una construcció tridimensional i una secció de gran format. Es pretén, així, reproduir l’experiència espacial de cada un dels projectes retratats, mostrar l’interior com una experiència ambiental. La relació amb la història s’establix a partir d’un catàleg fotogràfic d’arquitectures compreses

Estels

L’estació d’Estels, inaugurada el 18 de juny del 2010, té una superfície construïda de 2.200 metres quadrats, repartits en dos nivells baix superfície -vestíbul i andanes-. Està soterrada a una profunditat de 18 metres, és totalment accessible i és capçalera de les línies 1, 2, 3 i 4 amb destinació a Benidorm, Sant Vicent del Raspeig, El El Campello i platja de Sant Joan, respectivament. En 2013, va registrar 1,2 milions de desplaçaments.

Les instal•lacions tenen cinc accessos: per les esmentades avingudes Alfons X el Savi i estació, pels passejos de General Marvá i Federico Soto, i des de la pròpia Plaça d’Estels, a través d’una ascensor que facilita l’entrada a persones amb mobilitat reduïda.

L’estació té un única andana central a què arriben els trens de les quatre línies que confluïxen en aquesta parada. En el distribuïdor d’entrada on s’ubiquen les taquilles, un gran pati anglés amb lucernario deixa passar al vestíbul la llum del sol i permet la visió de la font.

La parada de Sergio Cardell

Però no sols Estels posseïx una arquitectura impactant. La parada de la Línia 4 del TRAM Sergio Cardell, obra dels arquitectes Carlos Bañón Blázquez, Andrés Silanes Calonge i Fernando Valderrama Garrerecibió, va rebre el premi d’Arquitectura Jove en la IX Biennal Espanyola d’Arquitectura i Urbanisme de 2007 i posteriorment va ser inclosa com una les 116 obres d’arquitectura contemporànies més importants de la Comunitat, com s’arreplega en el catàleg de “Arquitectura moderna i contemporània de la Comunitat Valenciana”, elaborat i editat pel Col•legi d’Arquitectes de la Comunitat València (COACV).

El seu singular configuració arquitectònica ha sigut premiada en nombroses ocasions: Menció en el camp d’Urbanisme i Paisatge en els Premis 2005-2006, per a VIA arquitectura COACV; Menció d’Honor en la Biennal Europea Baltasar Neumann, any 2008; seleccionada per a la IX Biennal d’Arquitectura Espanyola 2008; Segon Premi Lamp Lighting, 2008; seleccionada per al Brit Insurance Designs of the Year 2009; i Finalista en els Premis d’Arquitectura Contemporània de la Unió Europea, els prestigiosos Premis Messes van Der Rohe.
 

Notícies relacionades

01 - 12 - 2023

Pradas presenta el nou sistema de traducció de llengua de signes dels Centres d’Atenció al Client de TRAM d’Alacant

La consellera d'Infraestructures ha destacat que esta iniciativa en la qual ha participat Fesord CV facilita l'accés al transport públic...
08 - 07 - 2023

FGV va facilitar la mobilitat de 1,8 persones usuàries en TRAM d’Alacant al juny

Els desplaçaments van suposar un 32,5% més que en 2022 i 449.594 més de viatgers i viatgeres que en el...
29 - 06 - 2023

FGV prestarà servei d’autobús entre Teulada i Calp amb motiu de l’última fase de les obres del nou viaducte sobre el barranc del Quisi en Benissa

La interrupció del servei comença el dissabte 1 de juliol i està prevista per un període aproximat de dues setmanes...