Data
12 de November de 2017

TRAM d’Alacant ha transportat més de 80 milions de viatgers en els 14 anys de servici que compleix hui

Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) celebra hui el catorzé aniversari de la posada en marxa del servici tramviari en l’àrea metropolitana d’Alacant, el TRAM d’Alacant, entre l’estació de Puerta del Mar de Alicante i El Campello, un fet que va incloure a aquesta ciutat en l’elenc de ciutats que van apostar per aquest mitjà de transport de viatgers.

En aquests catorze anys, el servici de tren-TRAM i tramvia s’ha consolidat com un sistema de referència nacional i internacional, amb una gran acceptació per part dels alacantins i dels molts viatgers que visiten la província i que ho utilitzen. Cal matisar que, anteriorment a la posada en servici del sistema TRAM d’Alacant, el 15 d’agost de 2003, ja existia la connexió ferroviària a Dénia, que hui en dia es manté.

Des de l’esmentada data, 69.508.098 viatgers han utilitzat algun dels tren-TRAM i tramvies de les diferents línies que en aquests catorze anys s’han posat en servici –hui en dia són tres de tramvia i una de tren-TRAM, a part de la línia dièsel Benidorm-Dénia –que ha mobilitzat en aquest temps 12.196.192 usuaris- després d’un procés de modernització i ampliació realitzat per la Generalitat, en el que s’han invertit més de 1.000 milions d’euros. Per tant, entre les cinc línies i des de 2003, el nombre global de passatgers ascendeix a 81.704.290.

En el desglossament de viatgers per línies cal tindre en compte que, des del 15 d’agost de 2003 i fins a 2008, primer any complet amb la xarxa dividida per línies –fins eixa data només hi havia una línia de tramvia, a part de la connexió amb Dénia-, la dita línia de tramvia va mobilitzar a 4.676.362 viatgers. A partir de 2008, amb els recorreguts ja establits cap a Benidorm (L1), El Campello (L3), Plaza La Coruña (L4) i, més tard, Sant Vicent del Raspeig (L2), a més de Dénia des de Benidorm (L9), el traçat més utilitzat ha sigut el de la Línia 3, amb 20.105.004 usuaris; seguit de la Línia 1, amb 18.774.816; la Línia 2, amb 15.087.955; la Línia 9, amb 12.196.192; i la línia 4, amb 10.863.961 clients.

Respecte de les estacions més utilitzades, són les més cèntriques i a més subterrànies les que han acumulat nombre més gran de passatgers. D’aquesta manera, Estels acumula 9.715.335, seguida de Mercado amb 9.379.021 i Marq-Castillo amb 3.296.241 viatgers. Cal recordar que Luceros és actualment capçalera de les Línies 1, 2, 3 i 4, traçats que comparteix amb Mercado i Marq-Castillo.

Quant als quilòmetres recorreguts pels tramvies, tren-TRAM i tren convencional des de 2003, la suma aconsegueix la xifra de 29.631.411 km, la qual cosa equival a 740,7 voltes al món.

Un model de transport de referència

El TRAM d’Alacant part d’un concepte d’explotació que combina l’ús de trens i tramvies per una mateixa infraestructura, un exemple d’intermodalitat, tant en el material com en les instal•lacions. FGV va ser la primera operadora que va implantar aquest sistema a Espanya, després de les experiències de les ciutats alemanyes de Karlsruhe i Saarbrucken.

València, Bilbao i Barcelona van ser ciutats que es van avançar en la implantació de tramvies moderns, però Alacant va ser la primera ciutat espanyola de grandària mitjana a recuperar aquest sistema de transport elèctric d’alta capacitat, sosteniblement i totalment integrat amb l’arquitectura urbana.

Des d’eixe moment, el TRAM d’Alacant s’ha convertit en un referent per als gestors de transport públic d’altres països, per la tecnologia utilitzada i per la integració urbana realitzada en el seu procés d’implantació.

Dates clau en l’evolució del TRAM

El TRAM d’Alacant va començar a prestar servici entre les estacions de Puerta del Mar de Alicante i El Campello amb 16 parades, un recorregut superior als 12 quilòmetres i un pressupost d’execució pròxim als 60 milions d’euros. Junt amb la inversió realitzada en la mateixa línia, destaca com a part del projecte executat la reurbanització de més de 30.000 metres quadrats d’espais pròxims i limítrofs al traçat actual.

A continuació, diverses dates han marcat l’evolució del TRAM d’Alacant. El 10 de maig de 2007 va entrar en servici un nou tram, comprés entre L’Illot i Mercado, i la inauguració de les estacions de Mercado i Marq (hui en dia Marq-Castillo), el que possibilitava la prolongació dels servicis tramviaris fins al centre de la ciutat d’Alacant en subterrani. Un mes més tard, s’inaugurava el ramal Al Cap de les Hortes, corresponent a la Línia 4, que permetia donar servici a la nova zona de platges.

El 29 de juliol de 2007, marcava un important avanç en el projecte del TRAM. La Línia 1 connectava les estacions de Mercado i Creueta, en La Vila-Joiosa, acostant ambdós municipis. L’ampliació de freqüències d’aquesta línia el 25 de gener de 2007 i l’ampliació del TRAM fins a Benidorm el 2 de juny de 2008 suposaven un revulsiu per al TRAM, amb un important increment de viatgers. El desembre de 2009, es va inaugurar el bucle de la Línia 4 per a donar servici a distintes zones de Cap de les Hortes i Playa de San Juan.

El juny de 2010 es va obrir al públic l’estació subterrània de Luceros, actual capçalera de les Línies 1, 2, 3 i 4, de manera que el TRAM arribava així al mateix cor d’Alacant.

El 4 de setembre de 2013 es va inaugurar la línia 2 entre l’estació de Luceros i la parada de Sant Vicent del Raspeig, la qual cosa ha significat un augment qualitatiu i quantitatiu del servici prestat pel TRAM.

Notícies relacionades

01 - 12 - 2023

Pradas presenta el nou sistema de traducció de llengua de signes dels Centres d’Atenció al Client de TRAM d’Alacant

La consellera d'Infraestructures ha destacat que esta iniciativa en la qual ha participat Fesord CV facilita l'accés al transport públic...
08 - 07 - 2023

FGV va facilitar la mobilitat de 1,8 persones usuàries en TRAM d’Alacant al juny

Els desplaçaments van suposar un 32,5% més que en 2022 i 449.594 més de viatgers i viatgeres que en el...
29 - 06 - 2023

FGV prestarà servei d’autobús entre Teulada i Calp amb motiu de l’última fase de les obres del nou viaducte sobre el barranc del Quisi en Benissa

La interrupció del servei comença el dissabte 1 de juliol i està prevista per un període aproximat de dues setmanes...