TRAM d’Alacant. 20 anys més prop de tu

El 15 d'agost de 2003, va entrar en servici la primera fase de l'actual xarxa del TRAM d'Alacant, connectant en aquell moment les parades de Porta de la Mar i El Campello. Transcorreguts aquests 20 anys des de la seua...
Continuar llegint
Data
18 de September de 2023

TRAM d’Alacant. 20 anys més prop de tu

El 15 d’agost de 2003, va entrar en servici la primera fase de l’actual xarxa del TRAM d’Alacant, connectant en aquell moment les parades de Porta de la Mar i El Campello.

Transcorreguts aquests 20 anys des de la seua posada en marxa, la xarxa de TRAM d’Alacant ha evolucionat fins a consolidar-se com un sistema tramviari de referència modern, sostenible i accessible i amb una gran acceptació per part dels alacantins i els molts milers de turistes que anualment visiten Alacant i utilitzen el TRAM com a mitjà de transport en els seus desplaçaments.

En aquestes dues dècades, TRAM d’Alacant ha desplaçat prop de 140 milions de persones usuàries i ha posat en circulació 2.366.649 servicis tramviaris i ferroviaris, la qual cosa ha permés que les unitats d’FGV a la província d’Alacant hagen recorregut 46.480.750 quilòmetres, la qual cosa equival a 1.162 voltes al món.

Evolució de la xarxa

Amb anterioritat a la posada en marxa d’aquesta primera línia, el 17 de març de 1999 es va posar en servei, a manera de prova, un primer tram tramviari entre Porta de la Mar i La Albufereta. Un tramvia Combino recorria els 3.500 metres d’aquest traçat tramviari.

TRAM d'Alacant, 20 Años

El 15 d’agost de 2003 el TRAM d’Alacant va començar a prestar servei entre les estacions de Porta de la Mar a Alacant i El Campello, amb 16 parades i un recorregut superior als 12 quilòmetres.

Juntament amb la inversió realitzada en la pròpia línia per la Generalitat, destaca com a part del projecte executat la reurbanització de més de 30.000 metres quadrats d’espais pròxims i limítrofs al traçat actual.

TRAM d'Alacant, 20 Años

Des del 15 d’agost de 2003 diverses dates han marcat l’evolució del TRAM d’Alacant. El 10 de maig de 2007 va entrar en servei un nou tram, comprés entre La Isleta i Mercado, i la inauguració de les estacions subterrànies de Mercat i Marq (hui Marq-Castillo), la qual cosa possibilitava la prolongació dels serveis tramviaris fins al centre de la ciutat d’Alacant. Un mes més tard s’inaugurava la primera fase del ramal al Cabo Huertas, corresponent a la Línia 4.

TRAM d'Alacant, 20 Años

El 29 de juliol de 2007 marcava un important avanç en el projecte del TRAM d’Alacant. Aqueix mateix any també entraren en servici els Tallers del Campello. La Línia 1 connectava les estacions de Mercado i Creueta, a la Vila-Joiosa. L’ampliació de freqüències d’aquesta línia el 25 de gener de 2007 i l’ampliació fins a Benidorm el 2 de juny de 2008 van comportar un notable increment de viatgers.

Al desembre de 2009 es va inaugurar el bucle de la Línia 4 per a donar servei a diferents zones de Cabo Huertas i Platja de Sant Joan.

TRAM d'Alacant, 20 Años

Al juny de 2010 es va obrir al públic l’estació subterrània de Luceros, actual capçalera de les Línies 1, 2, 3 i 4, de manera que el TRAM arribava així al mateix cor d’Alacant.

TRAM d'Alacant, 20 Años

En setembre de 2013 es va inaugurar la Línia 2 entre l’estació de Luceros i la parada de Sant Vicent del Raspeig, la qual cosa ha significat un augment qualitatiu i quantitatiu del servei prestat pel TRAM d’Alacant, en convertir-se aquesta línia en la més utilitzada.

TRAM d'Alacant, 20 Años

Una vegada acabades les obres del túnel de Serra Grossa, es va posar en servei al juny de 2019 la Línia 5 que uneix Porta de la Mar i Platja de Sant Joan.

TRAM d'Alacant, 20 Años

En els últims anys, així com en l’actualitat prossegueixen les obres de modernització de la Línia 9 (Benidorm-Dénia), ja en servici des del gener de 2023.

Material mòbil innovador

El desenvolupament de la xarxa del TRAM d’Alacant està estretament lligat amb la implantació dels primers tren-TRAM espanyols, construïts per Vossloh actualment Stadler a la seua fàbrica d’Albuixech.

Els tren-TRAM van començar aprestar servici a la fi de 2006 en el tram Alacant-El Campello per a posteriorment, arribar fins a Benidorm.

 

Els tren-TRAM són els primers vehicles d’aquestes característiques que van circular per Espanya, convertint a Alacant en una referència en matèria de transport públic tramviari i ferroviari, per la seua capacitat per a realitzar servicis mixtos, tant urbans o suburbans com de rodalia, podent circular per línies d’infraestructura tramviària com a tramvia i per línies d’infraestructures ferroviàries com a rodalia, amb velocitats punta de fins a 100 km/h.

Juntament amb la incorporació dels nou tren-TRAM, l’empresa Bombardier Transportation Spain, S. a., actualment Alstom, va construir 30 unitats de tramvia, per a València i Alacant.

Per a fer front a l’arribada de les noves unitats i els nous trams en servei, va obrir en 2007 les cotxeres i tallers del TRAM d’Alacant, situades en el terme municipal del Campello.

TRAM d'Alacant, 20 Años

El tramvia FLEXITY es basa en una tecnologia modular provada que es caracteritza per un interior de sòl sota 100%, que ofereix un excel·lent comportament de viatge i un increment en el confort dels passatgers. Amb una longitud de 32,5 metres, cada tramvia està compost per cinc mòduls.

En 2020 FGV va incorporar els nous trens duals destinats a la Línia 9 (Benidorm-Dénia). Aquests trens duals, que combinen la propulsió elèctrica i dièsel, han sigut fabricats per Stadler Rail València, en la seua planta d’Albuixech.

Aquestes noves unitats compten amb un disseny i unes característiques tècniques actualitzades d’acord amb la normativa vigent i compatibles amb la utilització de sistemes de seguretat, control i comunicacions d’última tecnologia.