Data
18 de November de 2023

Els usuaris de TRAM d’Alacant valoren amb 8,70 punts el servici del metropolità

  • El perfil majoritari de qui viatja és dona, edat mitjana de 35,3 anys, estudis mitjans i treball assalariat
  • Els atributs més ben valorats són la seguretat en el trajecte (9,19), el preu (9,12) i la senyalització (9,12)

Els usuaris han atorgat una valoració de 8,70 punts sobre 10 al servici global de transport que presta Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) en la xarxa de TRAM d’Alacant, d’acord amb els resultats de l’Índex de Satisfacció al Client (ISC) 2023, realitzat al setembre, després d’efectuar 1.511 entrevistes entre els viatgers i viatgeres majors de 15 anys de les quatre línies de tramvia, la del tren-TRAM i la del tren dièsel, amb un marge d’error de +2,57% i un nivell de rellevància del 95,5%.

El director gerent d’FGV, Alfonso Novo, ha comentat que “esta puntuació, un notable alt, és la segona valoració més alta de la història de TRAM d’Alacant, només superada pels 8,71 de l’any 2020; és a dir, només una dècima per damunt”.

Esta dada, segons Novo, “demostra que l’enorme esforç que la Generalitat està realitzant per a aconseguir i mantindre a Alacant un transport públic de qualitat i mediambientalment sostenible està tenint els seus fruits i que els ciutadans ens atorguen la seua confiança una vegada més en les nostres polítiques de mobilitat”.

En este sentit, cal assenyalar que el percentatge de viatgers que considera “satisfactori” el servici que es presta és del 95,2%, dels quals el 39,67% atorga la màxima qualificació de 10 punts. El percentatge que el qualifica de “normal” és del 3,8% i tan sols el 1,2% restant sent “insatisfacció” amb el seu funcionament.

El director gerent ha afegit que “estes bones valoracions ens animen a seguir per este camí i no baixar la guàrdia perquè el nostre objectiu és continuar millorant per a complir amb les necessitats en matèria de transport que una societat moderna, com la valenciana, exigeix als seus representants”.

La valoració per línies assenyala que la L5 (Porta de la Mar-Plaza La Corunya) amb 9,41 se situa al capdavant de trajectes més ben valorats. Li segueixen la L4 (Luceros-Plaza de La Corunya) amb 9,13; la L3 (Luceros-El Campello) amb 8,90; la L2 (Luceros -Sant Vicent del Raspeig) amb 8,52; la L1 (Luceros -Benidorm) amb 8,51; i finalment, la L9 (Benidorm-Dénia) amb 8,32 punts de valoració i en la qual es produeix transbord a Calp a causa de les obres de modernització de la Línia.

El que més i menys agrada

D’entre les 19 variables valorades pels viatgers i viatgeres en l’enquesta del ISC, relacionats amb el servici que presta FGV a Alacant, la seua àrea metropolitana i les Marines, set superen els 9 punts, nou depassen els 8 punts, dos se situen per damunt del 7 i la restant obté un 6,66 punts de qualificació.

Els aspectes del servici que han rebut millor valoració per part dels clients i clientes són la seguretat en el trajecte (9,19); el preu (9,12); la senyalització (9,12); la facilitat i rapidesa per a adquirir el títol de transport en l’estació (9,10); i l’accessibilitat a l’estació (9,10).

Cal destacar que el preu dels títols de transport, tradicionalment en l’escalafó més baix de les diferents estimacions, en esta ocasió se situa com a segon atribut més ben valorat.

Esta situació no és aliena a les successives iniciatives d’estalvi en el transport públic posades en marxa per la Generalitat per a fomentar la mobilitat sostenible, alleujar les despeses dels ciutadans i combatre els efectes de la inflació amb les actuals mesures concretes de gratuïtat als menors de 31 anys i preus del 50% a la resta de passatgers.

Entre els factors menys valorats destaquen la no massificació de usuàries en els cotxes (6,66); el condicionament (7,89); la seguretat i presència de guardes de vigilància (7,95); la freqüència de pas (8.02); i l’absència de moviments bruscos durant el trajecte (8,52). Malgrat ser les variables que indiquen menor acceptació, totes elles registren valors de “notable”, excepte l’última, que és un “bé”.

Perfil del viatger

D’altra banda, segons l’informe d’enguany, el nombre de dones que utilitzen els servicis del TRAM d’Alacant suposa el 56,38% del total de persones que viatgen, enfront del 43,7% dels homes. Quant a l’edat, la mitjana se situa entorn dels 35,3 anys, sent el segment de la població d’entre 30 a 49 anys el més significatiu, amb el 32,6%, seguit del de 20 i 29 anys, amb el 31%, els de 50 o més anys, amb el 21,3% i, finalment, els menors de 20 anys, amb el 15,4%.

El 57,3% dels passatgers de TRAM d’Alacant ha realitzat estudis secundaris; un 26,2% posseeix formació universitària i un 16,50% ha efectuat estudis bàsics.

El nivell socioeconòmic dominant és el “mig”, amb el 58,60% dels viatgers, seguit “mig-baix”, amb el 17,2%; el “alt”, amb el 12,8%; el “mig-alt”, amb el 10,9%; i el “baix”, amb el 0,5%.

En conte a l’ocupació, un 53,7% dels clients de TRAM d’Alacant són treballadors i treballadores per compte d’altri; el 28,3% són alumnes o alumnes; el 6,4% és jubilat o pensionista; el 4,9% es troba en situació d’atur laboral; el 3.4% és empresari autònom; i el 3,1% declara que es dedica a les faenes de casa.

Notícies relacionades

19 - 12 - 2023

El ple del Consell aprova prorrogar la reducció del 50% en els títols multiviatge i l’Abonament Jove Temporal Gratuït

El descompte per als títols multiviatge i abonaments temporals s'amplia fins al 31 de juliol de 2024 i la gratuïtat...
15 - 12 - 2023

TRAM d’Alacant realitza un simulacre d’una amenaça terrorista en l’estació de Luceros

Personal d'FGV, diferents organismes i entitats han participat en la resolució d'esta hipotètica incidència que s'ha localitzat en l'estació més...
25 - 11 - 2023

Més de la meitat dels usuaris de TRAM d’Alacant viatja per motius de treball o estudis

Un 40,8% es desplaça per motius laborals i el 21,3% per qüestions acadèmiques El 58,6% resideix a Alacant ciutat, un...